Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 września 2024 r., sygn. II SA/Ol 499/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 19 września 2024 r. sprawy ze skargi Spółdzielni G. na decyzję Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w O. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązków dotyczących zgłoszenia do komputerowej bazy danych informacji o zdarzeniach dotyczących zwierząt oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją nr 92/2024 z 29 lutego 2024 r. Powiatowy Lekarz Weterynarii (dalej jako: "organ I instancji"), działając na podstawie art. 53 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 30 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1815, dalej jako: "u.s.i.r."), wymierzył Spółdzielni Producentów Trzody Chlewnej (dalej jako: "skarżąca", "spółdzielnia") karę pieniężną w wysokości 6346,15 zł za niedopełnienie obowiązków dotyczących zgłoszenia do komputerowej bazy danych informacji o zdarzeniach dotyczących zwierząt.
W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że podczas kontroli siedziby stada o numerze [...], przeprowadzonej w dniach 18.12.2023 r. - 05.01.2024 r., stwierdził, że skarżąca nie dopełniła obowiązków dotyczących zgłoszenia przemieszczenia świń.
Z raportu terminowości zgłoszeń wynika, że na 104 zdarzenia, w okresie objętym kontrolą, podmiot nie dopełnił zgłoszenia w terminie w 67 przypadkach, a opóźnienie w zgłoszeniach wyniosło od 3 do 166 dni. Wysokość kary ustalono w oparciu o komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej z dnia 9 lutego 2023 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2022 r. (M.P. z 2023 r. poz. 171)
w wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2022 r. Odnosząc się do dyrektyw wymiaru kary określonych w art. 55 u.s.i.r., organ I instancji wskazał, że obowiązek zgłaszania przypadków przemieszczeń trzody chlewnej do komputerowej bazy danych ARiMR jest obligatoryjny. Dane te są niezbędne do przeprowadzenia ewentualnego dochodzenia epizootycznego w gospodarstwie w przypadkach wystąpienia ogniska choroby oraz odnalezienia ewentualnych gospodarstw kontaktowych. W podlegającym kontroli okresie większość zgłoszeń dokonywana była z naruszeniem terminu określonego