Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2017 r., sygn. II GSK 781/17
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk (spr.) po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy [A.] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 1 grudnia 2016 r. sygn. akt III SA/Wr 763/16 w sprawie ze skargi Gminy [A.] na decyzję Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty przypadającej do zwrotu ze środków z budżetu Unii Europejskiej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu; 2. zasądza od Zarządu Województwa Dolnośląskiego na rzecz Gminy [A.] kwotę 10.187 (dziesięć tysięcy sto osiemdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
II GSK 781/17
U Z A S A D N I E N I E
Wyrokiem z dnia 1 grudnia 2016 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (Sąd i instancji), oddalił skargę Gminy K (dalej: Gmina) na decyzję Zarządu Województwa Dolnośląskiego, pełniącego funkcje Instytucji Zarządzającej (dalej: IZ), z dnia [...] kwietnia 2016r., wydaną przedmiocie określenia kwoty środków przypadających do zwrotu.
Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynikało, że:
Zarząd Województwa Dolnośląskiego, pełniący funkcję Instytucji Zarządzającej, zawarł z Gminą, w dniu 29 stycznia 2010 r. umowę o dofinansowanie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego (dalej: RPO WD), projektu pod nazwą "Budowa systemu gospodarki ściekowej w Gminie K ", na mocy której Gminie przyznane zostało dofinansowanie, w kwocie nieprzekraczającej ostatecznie 11.273.670,98 zł., przy całkowitych wydatkach kwalifikowalnych projektu, wynoszących 16.559.446,20 zł. Zawarta umowa zobowiązywała Gminę do stosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, według stanu prawnego na dzień ogłoszenia o zamówieniu tj. 19 sierpnia 2008 r. Dz. U. z 2007 r., Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.; dalej: p.z.p.). W przypadku stwierdzenia przez uprawnioną instytucję naruszenia w ramach realizowanego projektu tych przepisów, IZ miało prawo ustalić i nałożyć względem Gminy, korekty finansowe określone w "Taryfikatorze korekt finansowych" (§ 12 ust. 14 umowy), to jest pomniejszyć dofinansowanie o określoną kwotę stwierdzonej nieprawidłowości. W postanowieniach końcowych przyjęto, że w sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają, w szczególności, odpowiednie przepisy pierwotnego i wtórnego prawa wspólnotowego, właściwe przepisy prawa polskiego rangi ustawowej wraz z rozporządzeniami wykonawczymi do nich oraz obowiązujące odpowiednie reguły, zasady i postanowienia wynikające z RPO WD, Uszczegółowienia RPO WD, procedur, wytycznych, zasad i informacji krajowych oraz ustanowionych przez Instytucję Zarządzającą RPO WD. W umowie określono także, że w przypadku stwierdzenia, że Gmina wykorzystała całość lub część dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, z naruszeniem procedur lub pobrała całość lub część dofinansowania, w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości, IZ RPO WD wzywa do zwrotu środków, odpowiednio w całości lub w części, wraz z odsetkami, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Po bezskutecznym upływie tego terminu, IZ RPO WD wydaje względem beneficjenta decyzję o zwrocie środków, określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki w wysokości jak dla zaległości podatkowych oraz sposób zwrotu tych środków (§ 9 ust. 1 umowy).