Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 16 października 2013 r., sygn. II SA/Bd 744/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Joanna Brzezińska (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Renata Owczarzak sędzia WSA Jarosław Wichrowski Protokolant starszy sekretarz sądowy Elżbieta Brandt po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 października 2013 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] października 2012 r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w T., działając na podstawie art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749) w zw. z art. 59 pkt 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.), orzekł o cofnięciu udzielonego Spółce A w N. przez Dyrektora Izby Skarbowej w B. decyzją z dnia [...] listopada 2007 r. zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego w części dotyczącej wskazanego w punkcie [...] decyzji, pod pozycją [...] miejsca urządzania gier na automatach o niskich wygranych, tj. punktu gry: [...], ul. L. [...],[...] S..
Uzasadniając rozstrzygnięcie organ wyjaśnił, iż w udzielonym decyzją z dnia [...] listopada 2007 r. zezwoleniu na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, określono 36 punktów gier w których spółka uprawniona została do urządzania gier na automatach o niskich wygranych, w tym pod poz. [...] pkt [...] decyzji punkt gier o nazwie Sklep [...], ul. B. [...],[...] T., który to punkt został decyzją z dnia [...] stycznia 2009r r. Dyrektor Izby Skarbowej w B. zmieniony na punkt gry [...], ul. L. [...],[...] S. Wskazał, że w dniu [...] listopada 2011 r. wpłynęło do niego, jako organu koncesyjnego, pismo Naczelnika Urzędu Celnego w B., informujące, że w punkcie gier [...] ul. L. [...],[...] S., został przekroczony 6-miesięczny termin niewykonywania działalności objętej udzielonym spółce zezwoleniem. W związku z tym organ I instancji postanowieniem z dnia[...] lutego 2012 r. wszczął z urzędu postępowanie w sprawie cofnięcia udzielonego Spółce A zezwolenia w części dotyczącej ww. punktu gier (pkt [...] decyzji, poz. [...]), a następnie pismem z dnia [...] marca 2012 r. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Celnego w B. z prośbą o przekazanie odpowiednich kopii dokumentów z akt weryfikacyjnych przedmiotowego punktu gier, m.in. zgłoszenia przez spółkę rozpoczęcia działalności w powyższym punkcie gier, postanowienia zatwierdzającego akta weryfikacyjne spółki w tym punkcie, wykazu eksploatowanych tam automatów, wraz z ich poświadczeniami rejestracji ([...]) oraz zgłoszenia przemieszczenia/zawieszenia/wycofania z eksploatacji tych automatów ([...]), a także informacji o wznowieniu prowadzonej w punkcie działalności. Z otrzymanych w odpowiedzi, w dniu [...] kwietnia 2012 r., dokumentów wynika, jak wskazał organ, że po zatwierdzeniu przez Naczelnika Urzędu Celnego w B. postanowieniem z dnia [...] marca 2009 r. akt weryfikacyjnych ww. punktu gier, spółka rozpoczęła w nim prowadzenie działalności objętej zezwoleniem, eksploatując w tym punkcie automat do gier o niskich wygranych o nazwie: [...], nr fabryczny [...] o nr [...], oraz że pismem z dnia [...] maja 2009 r. spółka zawiadomiła Naczelnika Urzędu Celnego w B. o wyłączeniu z eksploatacji w ww. punkcie gier od dnia [...] maja 2009 r. wskazanego automatu do gier o niskich wygranych. Stwierdzając zatem, na postawie otrzymanych dokumentów, że w przedmiotowym punkcie gier spółka w dniu [...] maja 2009 r. zaprzestała wykonywała działalności objętej udzielonym zezwoleniem, organ pismem z dnia [...] maja 2012 r. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Celnego w B. z prośbą o wskazanie, czy w przedmiotowym punkcie gier, po zaprzestaniu prowadzenia w nim działalności w dniu [...] maja 2009 r., spółka składała do Naczelnika Urzędu Celnego w B. wnioski mające na celu ponowne podjęcie działalności w tym punkcie. W odpowiedzi Naczelnik Urzędu Celnego w B. poinformował, iż spółka po zaprzestaniu prowadzenia działalności w dniu [...] maja 2009 r. nie składała jakichkolwiek wniosków mających na celu ponowne podjęcie działalności w spornym punkcie gier. Z wyjaśnień organu wynika, iż w świetle przytoczonych okoliczności faktycznych, wskazujących na zaprzestanie wykonywania, w spornym punkcie gier przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, działalności objętej zezwoleniem, a także treści - mającego zastosowanie w sprawie w oparciu o regulacje przejściowe określone w art. 129 ust. 1 i art. 138 ust. 2 ustawy o grach hazardowych - przepisu art. 59 pkt 4 tej ustawy, który określa, że cofa się w drodze decyzji koncesję lub zezwolenie w całości lub w części, w przypadku zaprzestania lub niewykonywania przez okres dłuższy niż 6 miesięcy działalności objętej koncesją lub zezwoleniem, chyba że niewykonywanie tej działalności jest następstwem działania siły wyższej, wezwał on spółkę, celem zbadania czy w sprawie zaistniała przesłanka negatywna w postaci siły wyższej, do złożenia pisemnych wyjaśnień oraz przedstawienia dowodów wskazujących przyczyny, z których w przedmiotowym punkcie gier spółka w dniu [...] maja 2009 r. zaprzestała wykonywania działalności objętej udzielonym zezwoleniem. W odpowiedzi spółka wyjaśniła (w piśmie z dnia [...] czerwca 2012 r.), iż przyczyną zaprzestania wykonywania działalności w przedmiotowym punkcie gier była okoliczność niezrealizowania przez podmioty wykonujące władztwo administracyjne swoich obowiązków, na co spółka nie miała żadnego wpływu. Od bowiem co najmniej połowy 2009 r., przez ponad 2 lata, upoważnione przez Ministra Finansów jednostki badające, kompetentne do prowadzenia badań poprzedzających rejestrację automatów do gier o niskich wygranych, nie realizowały swoich obowiązków, efektem czego spółka nie mogła wprowadzić do obrotu nowych urządzeń - w miejsce starych i wyeksploatowanych lub zniszczonych czy uszkodzonych, i w konsekwencji nie miała ona urządzeń gotowych do eksploatacji we wskazanych przez organ punktach gier. Na potwierdzenie powyższych okoliczności, jak wskazał organ, spółka przedstawiła dowody w postaci korespondencji prowadzonej przez stronę z jednostkami badającymi w okresie dwóch lat. Zdaniem organu z korespondencji tej wynika, że spółka próbowała poddać badaniom automaty do gier o niskich wygranych w różnych miejscach, oraz że odpowiedzi jednostek badających na te próby były negatywne. Ponadto organ podkreślił, że w piśmie z dnia 2 lipca 2012 r., spółka wskazała, iż zaprzestanie prowadzenia działalności w przedmiotowym punkcie gier spowodowane było przyczynami ekonomicznymi. Odnosząc się do przedstawionych przez skarżącą okoliczności mających uzasadniać siłę wyższą, organ stwierdził, iż nie ma podstaw do zakwalifikowania ich jako spełniających kryteria siły wyższej, tj. jako nadzwyczajnych, niedających się przewidzieć i pochodzących z zewnątrz zdarzeń. Organ zakwestionował twierdzenie spółki, że nie dysponowała ona taką ilością zarejestrowanych automatów, aby chociaż jeden z nich uruchomić w przedmiotowym punkcie gier. W tym kontekście zaznaczył, że z odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację poselską nr 16102 w sprawie plombowania automatów do gier wynika, iż generalnie podmioty prowadzące działalność w zakresie gier, a w szczególności gier na automatach o niskich wygranych, eksploatują około 30 % automatów zarejestrowanych na ich rzecz. Wyjaśnił, że dane z Krajowego Rejestru Automatów do Gier (KRAG) wskazują, iż w dniu [...] sierpnia 2012 r. spółka eksploatowała łącznie [...] automatów do gier o niskich wygranych, w ramach czternastu zezwoleń na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, które spółka posiada na obszarze dziewięciu województw, a także że spółka posiada ponadto [...] automatów do gier, których eksploatację zawiesiła, a które posiadają ważne poświadczenia rejestracji, i które mogłyby być użytkowane w przedmiotowym punkcie gier. Wskazał, że spółka posiada również [...] automatów do gier o niskich wygranych, których rejestracja została cofnięta (są to urządzenia wyeksploatowane, zniszczone bądź uszkodzone). Ustosunkowując się natomiast do przedstawionych przez skarżącą dowodów dotyczących działalności jednostek badających, organ podnosząc, że zgodnie z art.23f ust. 6 ustawy o grach hazardowych wykaz jednostek badających upoważnionych do badań technicznych automatów i urządzeń do gier, Minister Finansów podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej urzędu, oraz że w myśl art. 23f ust. 1 i 5 ustawy o grach hazardowych Minister Finansów po spełnieniu warunków ustawowych udziela i cofa upoważnienia do badań technicznych automatów i urządzeń do gier, stwierdził że przedmiotowy wykaz jednostek badających podlega zmianom, że na przestrzeni kilku lat, kilka jednostek badających utraciło swój status, kilka ten status uzyskało oraz, że przedstawione przez stronę dowody tylko potwierdzają ten stan rzeczy. Dlatego też, jak wskazał, oczywistym jest, że jednostka, która utraciła swój status odmówi przeprowadzenia badania automatu do gier. Zatem mimo iż, przedstawione dowody są prawdziwe, to na ich podstawie, jak podsumował organ, nie można formułować wniosków o braku możliwości przebadania automatów do gier. Organ powołał się także na szczątkowość przedstawionej przez spółkę korespondencji z jednostkami badającymi, i okoliczność przedstawienia przez stronę tylko tych dowodów, które wskazują na odmowę przeprowadzenia stosownego badania. Ponadto wskazał, że skarżąca nie przedstawiła dowodów, które potwierdzałyby, że próbowała ona poddać badaniu automaty do gier przez jednostki badające z aktualnego wykazu tj. GLI Austria Sp. z 0.0. Oddział w Polsce, czy Wydział Laboratorium Celne Izby Celnej w Przemyślu. W ocenie organu, z powyższych względów, prezentowanym przez spółkę argumentom nie można przyznać racji i oceniać ich w kategoriach siły wyższej. Spółka bowiem dysponowała automatami do gier o niskich wygranych, które mogła eksploatować w przedmiotowym punkcie gier, a poza tym zarówno w przeszłości, jak i obecnie istniała i istnieje możliwość przebadania automatów do gier przez jednostki badające upoważnione do badań technicznych automatów do gier. Ponadto organ wskazał, że także przyczyny ekonomiczne na które powołała się skarżąca, tłumacząc zaprzestanie prowadzenie działalności w przedmiotowym punkcie gier, nie spełniają ww. kryteriów siły wyższej, gdyż nie stanowią one zdarzenia nadzwyczajnego, pochodzącego z zewnątrz, którego nie można przewidzieć. Konstatując organ stwierdził, że skoro w przedmiotowej sprawie nie zaistniała negatywna przesłanka do cofnięcia zezwolenia, wskazana w art. 59 pkt 4 ustawy o grach hazardowych, a w dniu 31 maja 2009 r. spółka zaprzestała prowadzenia działalności objętej zezwoleniem w dniu przedmiotowym punkcie gier, i jej nie podjęła, to tym samym na podstawie przepisu art. 59 pkt 4 ustawy o grach hazardowych - zastosowanego w sprawie w oparciu o ww. regulacje przejściowe ustawy o grach hazardowych, należało cofnąć udzielone je pod rządami nieobowiązującej już ustawy o grach i zakładach wzajemnych, zezwolenie w części dotyczącej spornego miejsca urządzania gier.