Wyrok NSA z dnia 12 maja 2005 r., sygn. FSK 1891/04
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Edyta Anyżewska, Sędziowie NSA Grzegorz Borkowski, Joanna Kuczyńska (spr.), Protokolant Agata Milewska, po rozpoznaniu w dniu 12 maja 2005 r. na rozprawie w Wydziale II Izby Finansowej skargi kasacyjnej Cukrowni "G." S.A. w likwidacji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2002 r. sygn. akt III SA 2608/02 dotyczącego sprawy ze skargi Cukrowni "G." S.A. w likwidacji na decyzję Izby Skarbowej w W. z dnia 21 sierpnia 2002 r., (...) w przedmiocie opłaty sankcyjnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Skarżącej na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w W. kwotę 1.800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi kasacyjnej jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Wydział III z dnia 9 kwietnia 2004 r. III SA 2608/02 oddalający skargę Cukrowni "G." S.A. na decyzję Izby Skarbowej w W. z dnia 21 sierpnia 2002 r. (...) w przedmiocie opłaty sankcyjnej.
Urząd Kontroli Skarbowej w W. przeprowadził w Cukrowni "G." S. A. kontrolę, która stwierdziła naruszenie przepisów ustawy z dnia 26.08.1994 r. o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym /Dz.U. nr 98 poz. 473 ze zm./. Inspektor Kontroli Skarbowej wydał w dniu 27.11.2001 r. decyzję (...) określając dla Cukrowni "G." S.A. opłatę sankcyjną za wprowadzenie w okresie kampanii cukrowniczej 1996/1997 na rynek krajowy 80 ton cukru ponad limit ustalony przepisami oraz odsetki od ww. kwoty na dzień wydania decyzji. Decyzja wydana została w związku z ustaleniem, że Spółka dokonała sprzedaży 80 ton cukru na rzecz kontrahenta krajowego tj., PHU "D." Firma Prywatna Krzysztof D. w B. Zdaniem organu, sprzedaż cukru, która odbyła się na terytorium Polski nie stanowi eksportu cukru w rozumieniu obowiązujących przepisów -ustawy z dnia 26 sierpnia 1994 r. o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym. Zgodnie z przywołaną wyżej ustawą a w szczególności art. 2 - limitowanie krajowej produkcji cukru umożliwia sprzedaż jego nadwyżki ponad ustalone limity, jednak pod warunkiem określonym w art. 3 tej ustawy a mianowicie w sytuacji kiedy nadwyżka przeznaczona jest wyłącznie na eksport. Wprowadzenie cukru na rynek krajowy ponad ustalone limity wiąże się z obowiązkiem wnoszenia opłaty sankcyjnej w wysokości 100 % wartości sprzedanego cukru.