Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 14 września 2023 r., sygn. II SA/Sz 3/23
Kara administracyjna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj Sędziowie Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.), Asesor WSA Krzysztof Szydłowski po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 14 września 2023 r. sprawy ze skargi E. W. na postanowienie Dyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli z dnia [...] marca 2022 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Szczecinie, wezwaniem z dnia 21 grudnia 2021 r., nr LSZ.411.004.2021, a następnie wezwaniem z dnia 19 stycznia 2022 r. o tym samym numerze, wezwali – na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2022 r. poz. 623, dalej przywoływana jako: "uNIK") – E. W. (dalej przywoływana jako: "Skarżąca"), do osobistego stawienia się w charakterze świadka w dniu 16 lutego 2022 r. o godz. 10.00, w siedzibie Najwyższej Izby Kontroli przy ul. Filtrowej 57 w Warszawie, w Sali im. Lecha Kaczyńskiego, w celu złożenia zeznań w sprawie programu "Polskie Szwalnie" . W wezwaniu wskazano, że na przesłuchanie należy stawić się z dowodem osobistym lub innym dokumentem stwierdzającym tożsamość. W wezwaniu zawarto ponadto pouczenie, że zgodnie z art. 48 ust. 1 uNIK, w razie niestawienia się na wezwanie bez uzasadnionej przyczyny może być na wezwanego nałożona kara pieniężna do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Wezwanie to doręczone zostało Skarżącej w dniu 19 stycznia 2022 r.
2. W odpowiedzi na powyższe wezwanie, w piśmie z 22 lutego 2022 r., na druku Kancelarii Sejmu, działający z upoważnienia Marszałka Sejmu pełnomocnik poinformował, że Marszałek Sejmu nie stawi się na przesłuchanie w charakterze świadka w dniu 25 lutego o godz. 8.30 w siedzibie NIK. Oświadczył, że przyczyny odmowy stawiennictwa zostały wskazane w piśmie Marszałka Sejmu z dnia 16 lutego 2022 r., znak EW.170.519.2022 BPSP.170.1.2022.5, a także w oświadczeniu Marszałka Sejmu umieszczonym w Systemie Informacyjnym Sejmu. W oświadczeniu tym m.in. wskazano, że wezwanie Marszałka Sejmu do stawienia się w charakterze świadka na przesłuchanie jest wydarzeniem bez precedensu a polski porządek prawny przyznaje Sejmowi względem NIK rolę nadrzędną. Ponadto, kontrowersyjne działania Mariana Banasia kierującego NIK względem Sejmu i jego organów w ostatnim czasie występują w koincydencji z procedurą rozpatrzenia wniosku Prokuratora Generalnego o uchylenie immunitetu Marianowi Banasiowi.