Wyrok WSA w Krakowie z dnia 7 października 2010 r., sygn. III SA/Kr 437/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Lechowski Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Barbara Pasternak Protokolant Ewelina Kalita po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2010 r. sprawy ze skargi Prezydenta Miasta Oświęcim na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Małopolskiego z dnia 18 marca 2010 r. nr PN.II.0911-47-10 w przedmiocie stwierdzenia nieważności Zarządzenia Nr 0151/29/09 Prezydenta Miasta Oświęcim z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie przetargu ustnego nieograniczonego na oddanie w najem lokali użytkowych uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 7 października 2010r.
W dniu 22 lipca 2009r. Prezydent Miasta Oświęcim wydał zarządzenie Nr 0151/29/09 w sprawie przetargu ustnego nieograniczonego na oddanie w najem lokali użytkowych, położonych w Oświęcimiu przy ul. Śniadeckiego 23-39. Zarządzenie to zostało podjęte na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), ust. 1 rozdz. II załącznika Nr 1 do uchwały Rady Miasta Oświęcim z dnia 6 marca 2001r. Nr XLI/407/01 w sprawie zasad gospodarowania lokalami użytkowymi (z późn. zm.), załącznika nr 1 do zarządzenia Nr 0151/5/05 Prezydenta Miasta Oświęcim z dnia 17 lutego 2005r. (z późn. zm.), zarządzenia Nr 0151/27/09 i Nr 0151/28/09 Prezydenta Miasta z dnia 20 lipca 2009r.
W dniu 18 marca 2010r. Wojewoda Małopolski, na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), wydał rozstrzygnięcie nadzorcze Nr PN.II.0911-47-10, w którym stwierdził nieważność w/w zarządzenia Prezydenta Miasta Oświęcim z dnia 22 lipca 2009r. Wojewoda Małopolski wskazał, iż stosownie do przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. nr 261, poz. 2602 z późn. zm.), w szczególności art. 37 z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu. Jednocześnie organ nadzoru podkreślił, iż wymieniona wyżej ustawa oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości, regulują zasady i tryb przeprowadzania przetargów na nieruchomości pozostające między innymi w gminnym zasobie nieruchomości. Wskazał także, iż rozporządzenie to reguluje także sposób i termin wywieszenia wykazu nieruchomości do zbycia oraz termin i sposób sporządzenia i wywieszenia ogłoszenia o przetargu na nieruchomości. Organ nadzoru zauważył, iż rozporządzenie to w § 6 ust. 3 stanowi, iż w jednym ogłoszeniu o przetargu można zamieszczać informacje o przetargach na więcej niż jedną nieruchomość. Zdaniem Wojewody Małopolskiego, skoro ustawodawca w cytowanym rozporządzeniu zaznaczył wyraźnie, iż w jednym ogłoszeniu można zamieszczać ogłoszenia o więcej niż jednej nieruchomości, to gdyby jego zamiarem było dopuszczenie możliwości organizowania przetargów na kilka nieruchomości naraz, czyli na grupy lokali stanowiących odrębne nieruchomości, to taka możliwość zostałaby dopuszczona poprzez wprowadzenie stosownych zapisów w przywołanym rozporządzeniu. Tymczasem z treści ogłoszenia stanowiącego załącznik Nr 1 do przedmiotowego zarządzenia Prezydenta Miasta Oświęcim wynika wprost, iż organ wykonawczy Gminy Miasto Oświęcim ogłosił przetarg na de facto lokale nieistniejące, bowiem lokale będące przedmiotem przetargu dopiero powstaną w wyniku połączenia lokali już istniejących, a organ wykonawczy Gminy pogrupował je, co wyraźnie wynika z ogłoszenia i na mające powstać lokale ogłosił przetarg. Takie ogłoszenie i przeprowadzenie przetargu na grupy lokali (lokale nieistniejące) zostało uznane przez Wojewodę za niezgodne z prawem. Wojewoda Małopolski zwrócił także uwagę, iż ani przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, ani przepisy Kodeksu cywilnego nie przewidują, ani nie regulują zasad najmu bądź zbycia części nieruchomości (za wyjątkiem udziału w nieruchomości, co nie jest tożsame z nieruchomością jako wyodrębnioną częścią). Mając powyższe na względzie Wojewoda Małopolski uznał, iż Prezydent Miasta Oświęcim działał z przekroczeniem delegacji ustawowej, dlatego koniecznym stało się stwierdzenie nieważności jego zarządzenia w całości.