Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 23 września 2020 r., sygn. I SA/Gd 181/20
Czystość i porządek
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Kraus (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Sławomir Kozik, Sędzia WSA Krzysztof Przasnyski, Protokolant Asystent Sędziego Marta Kwietniewska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 15 września 2020 r. sprawy ze skargi A. J. na uchwałę Rady Miasta Gdańska z dnia 28 listopada 2019 r. nr XVII/423/19 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdańska oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Rada Miasta G., działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm., dalej jako "u.s.g.") w zw. z art. 4 ust. 1, 2 i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1439, dalej jako "u.c.p.g."), w dniu [...] 2019 r. podjęła uchwałę nr [...] (dalej jako "zaskarżona uchwała") w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta G. (dalej jako "Regulamin").
2. Na powyższą uchwałę A. J. (dalej jako "Skarżący") wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G..
W skardze Skarżący podniósł zarzuty dotyczące również dwóch innych uchwał Rady Miasta G. z dnia [...] 2019 r., tj. uchwały nr [...] oraz uchwały nr [...]. W związku z powyższym zarządzeniem Przewodniczącego Wydziału I Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia [...] 2020 r. skargi zostały rozdzielone na trzy odrębne sprawy.
Odnośnie uchwały nr [...] Skarżący podniósł, że nie ma miejsc odbioru tekstyliów i odpadów odzieży. Wskazał również, że w Regulaminie nie wprowadzono żadnych propozycji dla mieszkańców utylizujących bioodpady na miejscu. Ponadto Skarżący odnosił się także do postanowień dotyczących częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych.
Poza tym w treści skargi, opisującej zarzuty Skarżącego do każdej z ww. uchwał, Skarżący przedstawił również zastrzeżenia m.in. do przyjętej definicji powierzchni lokalu mieszkalnego, tj. w jego ocenie nieprawidłowego wskazania, że powierzchnię lokalu mieszkalnego ustala się na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm., dalej jako "u.p.o.l.") - znajdującego się w objaśnieniach do Deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (załącznik nr 1 do uchwały nr [...]). Odniósł się także do uchwały nr [...], podnosząc zarzuty w zakresie m.in. metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości ustalonej stawki tych opłat. Zarzucił również niekonstytucyjność art. 6k ust. 2a pkt 3 oraz art. 6k ust. 2b u.c.p.g.