Wyrok WSA w Lublinie z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Lu 684/19
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Laskowska-Pietrzak Sędziowie Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz (sprawozdawca) Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska Protokolant Sekretarz sądowy Marzena Okoń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi E. Z. i W. Z. na decyzję [...] Oddział w L. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji oraz decyzji [...] w L. z dnia [...] r. [...]; II. zasądza od [...] w L. na rzecz skarżących E. Z. i W. Z. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r., Nr [...] [...]. Oddział L. odmówił udostępnienia informacji publicznej na wniosek E. Z. i W. Z. z dnia [...] r. w przedmiocie przesłania kopii dokumentacji technicznej i prawnej dotyczącej nieruchomości oznaczonej, jako działki gruntu nr ew. [...],[...] położonych przy ulicy [...] w L., w tym decyzji administracyjnych oraz zgody ówczesnego właściciela nieruchomości, w zakresie dokumentów technicznych i eksploatacyjnych oraz zgody ówczesnego właściciela nieruchomości, w związku z posadowieniem infrastruktury elektroenergetycznej na terenie powyższych nieruchomości.
W uzasadnieniu decyzji podniesiono, że brak jest podstaw do udostępnienia wnioskowanych informacji. Stanowią one bowiem tajemnicę przedsiębiorcy, która jest z mocy ustawy o dostępie do informacji publicznej wyłączona od obowiązku udostępnienia. Zgodnie z art. 5 ust 2 oraz art. 2 ust 1 tej ustawy prawo dostępu do informacji publicznej doznaje ograniczenia w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych jak również prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. W myśl art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich w poufności, co dotyczy żądanych informacji w sprawie, w zakresie innym niż decyzje administracyjne. Informacje, których żądają [...] i W. Z. stanowią tajemnicę przedsiębiorcy [...] Zgodnie z Zarządzeniem nr [...] Prezesa Zarządu [...] z dnia 15 października 2015 r. ws. wprowadzenia do stosowania Procedury ochrony tajemnicy przedsiębiorcy [...] W stosunku do żądanych dokumentów i informacji Spółka uznaje je za tajemnicę przedsiębiorcy i podejmuje określone czynności wewnętrzne oraz organizacyjne w celu ich ochrony przed udostępnianiem osobom trzecim. Stąd należy uznać, że została zamanifestowana wola Spółki do utajnienia danych informacji. Żądane dokumenty, są przechowywane w archiwach Spółki, z ograniczonym do nich dostępem wąskiego grona uprawnionych pracowników. Dlatego należy uznać, że żądane informacje mają wartość gospodarczą w rozumieniu art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która utożsamiana jest nie z subiektywnym przekonaniem przedsiębiorcy o wartości posiadanej informacji, lecz z możliwością wykorzystania danej informacji przez innego przedsiębiorcę. Ponadto materiały te dotyczą sieci elektroenergetycznej w przedmiocie której realizowane są zadania przedsiębiorstwa w zakresie funkcjonowania systemu elektroenergetycznego i bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej o istotnym znaczeniu dla wykonywania zadań operatora sytemu dystrybucyjnego. Tajemnica również wynika z faktu znaczenia materiałów dla prawidłowości funkcjonowania sieci także dla Państwa, tj. wobec okoliczności, że [...] objęta jest (cz. II Załącznika, pod poz. 1) treści rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 października 2010 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Potwierdza to walor tajemnicy tych informacji oraz słuszność konieczności ich ochrony przez Spółkę. Brak jest też podstaw do udostępnienia wnioskowanych informacji z uwagi na to, że informacje w tym przedmiocie stanowią tzw. informacje prywatne i podlegają ochronie ze względu na prywatność osoby fizycznej. Informacje te są z ustawy o dostępie do informacji publicznej wyłączone od obowiązku udostępnienia. Zgodnie z jej art. 5 ust. 2 oraz art. 2 ust. 1 prawo dostępu do informacji publicznej doznaje ograniczenia w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Ochrona prywatności, o której mowa w art. 5 ust. 2 zd. 2 dotyczy wyłącznie osób fizycznych, nie działających w obrocie jako przedsiębiorcy, nie pełniących funkcji publicznych. Wskazano również, że informacje prywatne (dotyczące sfery prywatności osoby fizycznej) znajdujące się w posiadaniu Spółki nie tracą swojego prywatnego charakteru. Dlatego uznano, że żądane informacje dotyczące osoby fizycznej i jej sfery życia prywatnego co przesądza o tym, że podlegają ochronie i nie mogą zostać udostępnione.