Wyrok NSA z dnia 27 marca 2015 r., sygn. I OSK 2659/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Olga Żurawska-Matusiak Protokolant: starszy asystent sędziego Wojciech Latocha po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 31 maja 2013 r. sygn. akt II SA/Ke 290/13 w sprawie ze skargi R. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 31 maja 2013 r. (sygn. akt II SA/Ke 290/13), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę R. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego.
Powyższy wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
W wyniku złożonego przez R. D. wniosku, Burmistrz Miasta i Gminy S., decyzją z dnia [...] października 2012 r. nr [...], odmówił wnioskodawczyni przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką, która była wdową.
Na skutek wniesionego przez R. D. odwołania, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K., decyzją z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...], utrzymało w mocy zaskarżone orzeczenie organu I instancji, wskazując, że postępowanie zostało wszczęte na wniosek R. D. z dnia [...] sierpnia 2012 r., w związku z czym do niniejszej sprawy - stosownie do art. 13 ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r., poz. 1548) - zastosowanie odnajdowały przepisy dotychczasowe.
Powołując się na regulację zawartą w art. 17 ust. 1 - ust. 1a oraz art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz.U z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.) dalej: "u.ś.r.", organ odwoławczy podkreślił, iż wnioskodawczyni była właścicielką gospodarstwa rolnego o powierzchni [...] ha fizycznych i [...] ha przeliczeniowych a zatem dla rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie istotna była treść uchwały składu 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 grudnia 2012 r. (sygn. akt I OPS 5/12). W uchwale tej Sąd bowiem przesądził, że prowadzenie gospodarstwa rolnego przez rolnika stanowi negatywną przesłankę przyznania mu świadczenia pielęgnacyjnego - na podstawie art. 17 ust. 1 w zw. z art. 3 pkt 22 u.ś.r.