Wyrok NSA z dnia 16 maja 2023 r., sygn. I GSK 855/19
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc (spr.) Sędzia del. WSA Grzegorz Dudar po rozpoznaniu w dniu 16 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Zarządcy Masy Sanacyjnej J. Sp. z o.o. w D. – L. Sp. z o.o. w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2018 r. sygn. akt V SA/Wa 993/18 w sprawie ze skargi J. Sp. z o.o. w D. na akt Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 10 kwietnia 2018 r. nr OR16-6521.3.1-OR1600026/17 w przedmiocie pomocy finansowej ze środków unijnych 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Zarządcy Masy Sanacyjnej J. Sp. z o.o. w D – L. Sp. z o.o. w S. na rzecz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 11 grudnia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 993/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. Sp. z o.o. w D., w miejsce której działał zarządca – L.Sp. z o.o. w S. (dalej: zarządca, skarżący) na akt (pismo) Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR, Agencja) w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej ze środków unijnych.
Skarżący wniósł skargę kasacyjną od wyroku WSA w Warszawie, w której zaskarżył orzeczenie w całości, zarzucając mu:
1. naruszenie prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie, tj.:
1) art. 145 ust 1 pkt 1 lit a) ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 259, dalej: p.p.s.a.) w zw. z § 11 ust 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 28 lutego 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej oraz wysokości stawek tej pomocy na realizacje działań w ramach Priorytetu 2 – wspieranie akwakultury zrównoważonej środowiskowo, zasobooszczędnej, innowacyjnej, konkurencyjnej i opartej na wiedzy, zawartego w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze" (Dz. U. poz. 515, dalej: rozporządzenie MGMiŻS), skutkujące oddaleniem skargi zamiast jej uwzględnieniem, a to w następstwie niewłaściwego zastosowania ww. przepisów i w konsekwencji błędne dostrzeżenie, iż przepis prawa określający katalog kosztów kwalifikowanych jest przepisem zawierającym katalog zamknięty, podczas gdy z literalnego brzmienia przepisu prawa, jak też językowej wykładni przepisu, zajętego również w tym przedmiocie stanowiska przez instytucję zarządzającą, która przekazała do realizacji zakres swoich obowiązków organowi administracji – Departament Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Środlądowej w piśmie z dnia 27 kwietnia 2018 r. jednoznacznie wynika, iż katalog kosztów kwalifikowanych objętych wsparciem we wszystkich obszarach działania 2.3 Inwestycje produkcyjne w akwakulturę jest katalogiem niewyczerpującym;