Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 maja 2009 r., sygn. III SA/Wa 137/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas, Sędzia WSA Marek Kraus, Protokolant Łukasz Bazyluk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2009 r. sprawy ze skargi G. sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] sierpnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za czerwiec - wrzesień 2004 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) stwierdza, że uchylona decyzja nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz G. sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą w W. kwotę 5600 zł (słownie: pięć tysięcy sześćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Decyzją z dnia [...] lutego 2007 r. Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego w W. (dalej: Naczelnik US) określił G. Sp. z o.o. w likwidacji (dalej: Skarżąca lub Strona) kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy za czerwiec i lipiec 2004 r., kwotę do zwrotu na rachunek bankowy za sierpień 2004 r., kwotę zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) za wrzesień 2004 r. oraz ustalił dodatkowe zobowiązanie podatkowe za poszczególne miesiące od czerwca do września 2004 r.
W ramach stanu faktycznego sprawy organ pierwszej instancji ustalił, że: - Strona zawarła ze spółką G. GmbH z siedzibą w Niemczech umowę agencyjną z dnia 4 września 2002 r. w celu zapewnienia i zwiększenia sprzedaży produktów niemieckiej spółki opartych na technologii kart z mikroprocesorem (między innymi karty: SIM, dostępu, bankomatowe);
- w ramach umowy zobowiązała się do świadczenia określonych w niej czynności związanych z produktami sprzedawanymi przez niemiecką spółkę odbiorcom znajdującym się na terytorium kraju; czynności te w szczególności obejmowały grupy przedsięwzięć (w umowie przykładowo uszczegółowione o konkretne czynności), jak: działania mające na celu zbadanie popytu na produkty; utrzymywanie regularnych kontaktów z potencjalnymi i obecnymi klientami spółki niemieckiej i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć bezpośredni wpływ na sprzedaż produktów; wsparcie i pomoc dla spółki niemieckiej w negocjowaniu kontraktów z klientami; wsparcie procesu sprzedaży; świadczenie usług posprzedażnych; obsługę administracyjną w zakresie funkcji objętych umową; świadczenie innych usług, specyficznie określonych przez spółkę niemiecką, w celu realizacji specjalnych potrzeb, życzeń i wymagań jej klientów lub określonych produktów;