Jak przygotować się do zmian 2022 w podatkach i rachunkowości
I. VAT
1. Sprzedaż dla podróżnych TAX FREE
1.1. Na czym polegają zmiany
Od 2022 r. dotychczasowy system TAX FREE, przewidujący obieg dokumentów w wersji papierowej, zostanie zastąpiony obiegiem elektronicznym i elektronicznymi dokumentami. Dlatego od 1 stycznia 2022 r. wszyscy sprzedawcy uczestniczący w systemie zwrotu VAT podróżnym będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej oraz prowadzenia elektronicznej ewidencji w systemie TAX FREE. Zmiany od 2022 r. dotyczą podatników, którzy są sprzedawcami, oraz:
● prowadzą działalność na terytorium Polski,
● są zarejestrowanymi podatnikami VAT,
● sprzedają lub zamierzają sprzedawać w procedurze TAX FREE.
1.2. Stosowanie przepisów w okresie przejściowym
Do dostawy towarów podróżnym dokonanej przed 1 stycznia 2022 r. i zwrotu VAT podróżnym od tej dostawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Nowe zasady będą stosowane do dostaw dokonanych od 2022 r.
1.3. Przygotowanie do zmian
Sprzedawcy w systemie TAX FREE muszą się do tych zmian przygotować. W tym celu trzeba podjąć wiele działań jeszcze w 2021 r.
Krok 1. Wymiana kas na kasy online
Pierwszym krokiem sprzedawcy w systemie TAX FREE, który przygotowuje się do zmian, powinien być zakup kas online, jeśli takimi nie dysponuje. Warunkiem rejestracji do systemu TAX FREE jest przypisanie kas online do miejsca sprzedaży. Nie przypiszemy innych kas niż kasy online. Dlatego należy rozpocząć przygotowania od wymiany kas.
Krok 2. Założenie konta na PUESC przez reprezentanta firmy i pracowników
Kolejnym krokiem powinno być założenie konta na PUESC () przez reprezentanta firmy, gdy go jeszcze nie posiada. Należy pamiętać, że konto może założyć osoba fizyczna. Dlatego przygotować firmę do obsługi klientów w procedurze TAX FREE od 2022 r. może tylko osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy.