W jakiej dacie w firmie transportowej powstaje obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług transportowych na rzecz niemieckich kontrahentów
PROBLEM
Firma transportowa (spółka jawna) wykonuje usługi przewozu towarów za granicą dla podmiotów z UE, głównymi odbiorcami usług są dwa przedsiębiorstwa z Niemiec, strony łączy umowa ramowa. Polska spółka wystawia faktury sprzedaży w celu udokumentowania wykonania usługi, ewidencjonuje je w swoich ewidencjach VAT oraz opodatkowuje. Obie firmy niemieckie odmawiają przyjęcia wystawionych faktur sprzedaży i ujęcia ich w swoich rejestrach, nie przyjmują ich nawet w formie elektronicznej, co jasno zakomunikowały polskiej firmie. Do każdego transportu niemieckie firmy wystawiają w swoim systemie zlecenie posiadające swój indywidualny numer, a następnie po wykonaniu zlecenia niemieckie firmy wystawiają do niego „Gutschrift” również posiadający indywidualny numer z dopiskiem „reverse charge” oraz wszystkimi danymi dotyczącymi konkretnego transportu oraz wysokością należności. Na podstawie tych Gutschriftów niemiecka firma dokonuje zapisów w swoich rejestrach oraz dokonuje zapłaty dla polskiej spółki. W przelewach powołuje się na ich numery. W jakiej dacie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług transportowych na rzecz niemieckich kontrahentów? Czy polska spółka może dokonywać zapisów w ewidencji VAT oraz księdze handlowej na podstawie otrzymanych Gutchriftów traktując je na zasadzie samofakturowania? Napisu „samofakturowanie” nie ma na dokumencie, jest tylko „numer rachunku”, którym niemiecka firma posługuje się w swoich rozliczeniach podatkowych. Czy jesteśmy obowiązani wystawiać swoje faktury VAT?