Rozliczanie VAT w działalności edukacyjnej
Fundacja zajmuje się m.in. organizowaniem konferencji edukacyjnych, sporządzaniem rankingów szkół średnich i wyższych w kraju i za granicą. Do sierpnia 2007 r. była zwolniona z VAT. Działalność fundacji finansowana była z dotacji i darowizn, a także z częściowej odpłatności za udział w konferencjach. W sierpniu 2007 r. fundacja zarejestrowała się jako podatnik VAT.
Joanna Dmowska
1. Czy jeżeli przed zarejestrowaniem fundacja wystawiła 2 faktury VAT, to mimo że nie była płatnikiem VAT, powinna była zapłacić VAT należny? Czy może odliczyć VAT z faktur otrzymanych przed rejestracją VAT?
2. W sierpniu, już po rejestracji, fundacja wystawiła fakturę ze zwolnieniem dla Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego w Polsce tytułem: „za kampanię informacyjną”. Faktura zawiera formułkę: „na mocy art. 3 Protokołu o przywilejach i immunitetach załączonego do Traktatu ustanawiającego Jedną Radę i Jedną Komisję Wspólnot Europejskich z 8 kwietnia 1965 r., w odniesieniu do tego zwolnienia z VAT stosowane są przepisy obowiązujące w zainteresowanych państwach”. Czy faktura wystawiona została poprawnie?
3. Wszystkie faktury za usługi promocyjno-marketingowe wystawiane są z 22% VAT. Natomiast cała grupa faktur dotycząca opłat za uczestnictwo w konferencji wystawiana jest bez VAT, ze zwolnieniem (PKWiU 80). Czy słusznie?