branża transportowa
SENT dokręci śrubę przewoźnikom
Nie będzie możliwości odstąpienia od nałożenia kary na przewoźnika za błędy w systemie monitorowania przewozu towarów akcyzowych. Przedsiębiorca będzie mógł się starać jedynie o odroczenie terminu jej zapłaty, rozłożenie na raty lub jej umorzenie
Ministerstwo Finansów chce zaostrzyć odpowiedzialność za naruszenia przepisów ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 104; dalej: ustawa SENT). Wykreślony ma być obowiązek badania – w przypadku naruszenia art. 21, art. 22–22a, art. 24 i art. 26 – czy nie zachodzą przesłanki do odstąpienia od nałożenia kary w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem przewoźnika lub interesem publicznym.
Tymczasem sankcje za niedokonanie zgłoszenia lub podanie błędnych danych dotyczących przewozów towarów akcyzowych (paliwa, tytoń, alkohol, węgiel) przewidziane w tych przepisach wynoszą od 2 tys. zł do nawet 100 tys. zł.