Jak zgłaszać towar objęty monitorowaniem przewozu SENT po zmianach
Ustalenie, który podmiot jest zobowiązany do zgłoszenia przewozu towaru podlegającego monitorowaniu, jest jedną z pierwszych czynności, jakie należy wykonać. Uzależnione jest to bowiem od trasy przejazdu. W jednym przypadku zgłoszenia przewozu w systemie SENT musi dokonać podmiot wysyłający towar, w innym - odbiorca towaru, a jeszcze w innym - obowiązek ten spoczywa tylko na przewoźniku. Obecnie zgłoszenie SENT umożliwia objęcie kilku towarów jednym zgłoszeniem. Ponadto od 1 października 2018 r. przewoźnik wpisuje w zgłoszeniu numer lokalizatora albo numer urządzenia. Natomiast od 30 października 2018 r. w zgłoszeniu dotyczącym oleju wpisujemy także stawkę VAT.
Systemem monitorowania towarów SENT objęte są m.in.:
- paliwa i oleje opałowe oraz pozostałe wyroby ropopochodne (w tym oleje smarowe),
- oleje roślinne, w tym olej rzepakowy,
- susz tytoniowy, nieoznaczony znakami akcyzy,
- alkohole nieskażone oraz skażone całkowicie
- preparaty smarowe, środki przeciwstukowe, dodatki do olejów mineralnych i podobnych wyrobów.
1. Jak uzyskać dostęp do systemu SENT
Podstawowym narzędziem do wypełniania obowiązków związanych z monitorowaniem przewozu towarów jest system informatyczny Krajowej Administracji Skarbowej o nazwie SENT. System ten jest dostępny na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Z systemu PUESC może korzystać każdy podmiot, bez uiszczania opłat z tego tytułu. Link do systemu odnajdziemy na stronie Ministerstwa Finansów w zakładce Krajowa Administracja Skarbowa lub możemy wpisać go ręcznie do przeglądarki jako https://puesc.gov.pl. Za pośrednictwem systemu SENT dokonujemy zgłoszenia przewozu towarów i czekamy na zwrotne pozyskanie numeru tego zgłoszenia, tj. tzw. numeru referencyjnego. Numer ten musimy przekazać kierowcy, który ma obowiązek okazywać go podczas kontroli drogowej. Przykładowy numer referencyjny ma postać: SENT20170930006542.
2. Jak dokonać zgłoszeń do systemu SENT
W zależności od tego, gdzie będzie wykonywany przewóz towarów podlegających monitorowaniu, obowiązki z tym związane będą spoczywały na różnych podmiotach.