Urzędy pomogą zastrzegać numery PESEL
W szykowanym przez rząd rejestrze zapobiegającym kradzieżom tożsamości gminy spełnią ważną rolę: będą przyjmować i weryfikować wnioski papierowe od obywateli. Za nowe zadanie zlecone dostaną wynagrodzenie
Utworzenie nowego rejestru zastrzeżeń numerów PESEL przewiduje ustawa z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości, która została już opublikowana w Dzienniku Ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1394). W tej nowej bazie każdy obywatel będzie mógł za darmo zastrzec swój numer ewidencyjny, tak aby uniemożliwić kradzież tożsamości (np. w celu wzięcia na niego pożyczki). Przy czym nie jest jeszcze znana dokładna data uruchomienia nowej bazy – termin ten, zależny od gotowości do wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających stosowanie przepisów, zostanie wskazany w komunikacie ministra właściwego do spraw informatyzacji. I choć resort cyfryzacji ma czas na to do końca 2023 r., to wstępnie zapowiadał, że baza zostanie uruchomiona już jesienią. Dlatego samorządy już teraz powinny szykować się na nowe obowiązki, w tym m.in. zastanowić się nad właściwym rozłożeniem nowych zadań w ramach struktur organizacyjnych urzędów.