Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – nowe obowiązki spółek
13 października 2019 r. na polskie spółki spadły kolejne obowiązki, tym razem związane z utworzeniem Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Spółki zostały zobowiązane do przekazywania informacji o tego rodzaju beneficjentach do Rejestru. Za niewykonanie obowiązków informacyjnych grożą sankcje o charakterze cywilnym, administracyjnym i karnym.
Obowiązek utworzenia Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych wynika z przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (tzw. IV dyrektywa AML). Przepisy te zobowiązują państwa członkowskie do przechowywania informacji na temat beneficjentów rzeczywistych w centralnym rejestrze oraz do udostępniania tych informacji właściwym organom i jednostkom analityki finansowej. Podstawą prawną funkcjonowania CRBR jest ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2019 r. poz. 1115 z późn. zm.), dalej „ustawa”.
Przepisy te zaczną obowiązywać w praktyce dopiero od 13 kwietnia 2020 r. Jest tu jednak jeden mały, ale bardzo istotny haczyk. Otóż, o ile spółki wpisane do KRS do 13 października 2019 r. dokonują zgłoszenia do 13 kwietnia 2020 r., to „nowsze” spółki mają jedynie 7 dni roboczych od wpisu w KRS na zgłoszenie wymaganych informacji.
Zauważyć należy, że zaniedbania obowiązków w opisywanym zakresie mogą narazić firmę na dotkliwe sankcje, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu.
Kto ma obowiązek zgłaszania informacji
Zakres podmiotowy regulacji określa art. 58 ustawy.
Do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych (oraz ich aktualizacji, np. w związku ze sprzedażą udziałów) są obowiązane: