Decyzja administracyjna zawierająca wadę nie przestaje obowiązywać z mocy prawa. Jak ją wyeliminować
Wojewoda lub samorządowe kolegium odwoławcze muszą stwierdzić jej nieważność. Mogą to jednak zrobić tylko w wyjątkowych, ściśle określonych przepisami sytuacjach. Postępowanie jest wszczynane na żądanie strony lub z urzędu
Decyzję administracyjną, czyli władczy akt stosowania prawa rozstrzygający o prawach lub obowiązkach strony, wydaje uprawniony do tego organ administracji publicznej, na podstawie przepisów prawa materialnego i procesowych, tj. przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (choć przepisy szczególne do k.p.a., mogą zawierać odrębne przepisy procesowe, które regulują tę materię w odmienny sposób niż k.p.a.).
Zasada trwałości
Pewność prawa i bezpieczeństwo obrotu prawnego wymaga zachowania zasady trwałości decyzji administracyjnych. Zasada ta jest zapisana w art. 16 par. 1 k.p.a. Zgodnie z nim decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub ustawach szczególnych. W literaturze podkreśla się, że „trwałość decyzji oznacza stan, w którym weryfikacja decyzji odbywa się wyłącznie w ściśle określonych ustawowo warunkach, a nie niemożliwość odwołania raz wydanego rozstrzygnięcia”. „Trwałość decyzji administracyjnych zapewnia stabilizację porządku prawnego, bowiem strony dzięki zagwarantowaniu tej zasady mogą polegać na rozstrzygnięciach organów państwa. Jednocześnie organy są zabezpieczone przed wielokrotnym rozpatrywaniem tych samych spraw. Zastosowanie znajduje tu instytucja powagi rzeczy osądzonej określana łacińskim terminem res iudicata” (M. Olczyk, „Ostateczność i prawomocność decyzji administracyjnej”, Civitas et Lex, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2018 r., nr 1(17), s. 7–15).