Samodzielnie zorganizowana wycieczka szkolna to ryzyko i odpowiedzialność. Gminy powinny o tym przypominać
Trwa czas wycieczek szkolnych. Część placówek oświatowych organizuje je we własnym zakresie. Niestety często przy tym zapominają, że w przypadku samodzielnej realizacji wyjazdu na nauczycielu spoczywa pełna odpowiedzialność prawna, a poza tym to on m.in. musi sprawdzić każdego z usługodawców we własnym zakresie: przewoźnika, obiekt hotelarski, przewodnika turystycznego itd. Natomiast w przypadku wyjazdu z biurem podróży to przedsiębiorca turystyczny bierze ryzyko na siebie i jest zobligowany zapewnić usługi o odpowiedniej jakości i zgodne z powszechnie obowiązującym prawem. Powyższe może mieć niebagatelne znaczenie również z punktu widzenia organów prowadzących szkoły i placówki edukacyjne, czyli jednostek samorządu terytorialnego, które powinny wykazać się szczególną troską za warunki wyjazdów dzieci i młodzieży. Jaki zatem model organizacji wycieczek szkolnych JST powinny zalecać szkołom?
Zarządzanie wycieczkami szkolnymi to istotny aspekt prowadzonej działalności edukacyjnej. Formalnie powinniśmy jednak mówić o wypoczynku dzieci i młodzieży oraz imprezie turystycznej. Te różnice nomenklaturalne są niezwykle ważne.
Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty przez wypoczynek należy rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej dwa dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku. Mając powyższe na uwadze, warto pamiętać, że przepisom ustawy o systemie oświaty nie podlega wypoczynek organizowany dla dzieci własnych lub dzieci znajomych przez osoby spokrewnione albo osoby pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące lub osoby znane rodzicom osobiście. Jak zostało wskazane na podstawie art. 92a ustawy o systemie oświaty wypoczynek dzieci i młodzieży powinien trwać co najmniej dwa dni, zatem w swej istocie powinien zawierać również i nocleg. Jest to istotny element wyjazdu, ponieważ stanowi jedną z zasadniczych usług turystycznych. Wyjazd szkolny pozostaje przy tym na styku kilku ustaw, a są to oprócz wspomnianej ustawy o systemie oświaty: