Sprawdzać prawo do podwyższonego dodatku osłonowego, czy nie?
Takie pytanie zadają sobie gminni urzędnicy. I nie wiedzą, jak na nie odpowiedzieć, bo choć mają wgląd do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, to zawartych tam danych przetwarzać nie mogą. Podstawa prawna do tego jeszcze nie obowiązuje, a wyjaśnienia resortu środowiska to z kolei za mało
Początek roku przyniósł samorządom nowe obowiązki dotyczące przyjmowania wniosków o wypłatę dodatku osłonowego. Ustawodawca postanowił przy tym, że wyższe świadczenie przysługiwać będzie mieszkańcom tych gospodarstw domowych, dla których główne źródło ogrzewania zostało zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Przypomnijmy, że CEEB została wprowadzona 1 stycznia 2021 r. mocą ustawy z 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2127; dalej: nowelizacja), by dokonać gruntownej inwentaryzacji przestarzałych i nieekologicznych źródeł ciepła. Założenie jest takie, że właściciele lub zarządcy budynków czy lokali muszą złożyć deklarację informującą, czy takie urządzenia u siebie mają i jakiego rodzaju - w terminie do połowy tego roku (art. 15 ust. 1 nowelizacji w zw. z komunikatem ministra rozwoju, pracy i technologii z 25 marca 2021 r. ws. określenia dnia wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających złożenie deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję emisyjności budynków; Dz.U. poz. 583).