Zmiany dotyczące decyzji środowiskowych utrudnią życie inwestorom
Sejm 30 marca 2021 r. ostatecznie uchwalił ustawę o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw. Wprowadzi ona ważne zmiany m.in. w procedurze wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (zwanych popularnie decyzjami środowiskowymi), które są wymagane przy uzyskiwaniu pozwoleń na realizację inwestycji mogących znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Nowe regulacje zostały wymuszone przez Komisję Europejską, która zarzuciła Polsce nieprawidłowe wdrożenie unijnej dyrektywy. Niestety nowe przepisy nie są korzystne dla firm. Przede wszystkim ułatwią działania osobom starającym się zablokować proces inwestycyjny. Ponadto nowela wzmocni pozycję organizacji ekologicznych, które będą mogły skuteczniej niż do tej pory zabiegać o wstrzymanie przedsięwzięć. Nikt nie ma wątpliwości, że po wejściu w życie nowych przepisów czas trwania postępowań w sprawie uzyskania decyzji środowiskowych, a także kolejnych etapów procesu inwestycyjnego wydłuży się, i to bardzo znacznie. Nowelizacja, zgodnie z jej art. 29, wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Obecnie ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta.
▶ Będzie można wstrzymać wykonalność na różnych etapach procedury
Jedną z najbardziej istotnych zmian, jakie wprowadza nowela z 30 marca 2021 r. do ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 247; dalej: ustawa środowiskowa), dotyczy możliwości wstrzymania wykonalności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) - i to na różnych etapach procedury jej uzyskiwania. [ramka 1] To dobra wiadomość m.in. dla sąsiadów kontrowersyjnych inwestycji, ale zła dla przedsiębiorców. Nowela wprowadza bowiem podstawy prawne do złożenia przez stronę postępowania (np. przez właściciela sąsiedniej działki) wniosku do organu drugiej instancji o wstrzymanie wykonania rygoru natychmiastowej wykonalności, który został nadany DŚU w jej treści, jak również możliwość wstrzymania wykonania ostatecznej DŚU przez sąd administracyjny (również na wniosek strony postępowania).