Zakład aktywności zawodowej tworzony przez JST
Wszyscy wiemy, jak ważne społecznie jest zapewnienie adaptacji i aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. W tym też celu ustawodawca określił cały szereg instrumentów ułatwiających pracodawcom, jak również samorządom, realizację tego celu. Jednym z takich mechanizmów aktywizujących osoby niepełnosprawne jest z całą pewnością możliwość tworzenia zakładów aktywności zawodowej.
Co do zasady zakład aktywności zawodowej stanowi wyodrębnioną (zarówno organizacyjnie, jak i finansowo) jednostkę organizacyjną, która jest tworzona w celu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a także przygotowania ich do życia w otwartym środowisku oraz pomocy w realizacji pełnego, niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia na miarę ich indywidualnych możliwości.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (dalej: u.r.z.n.):
gmina,
powiat,
fundacja,
stowarzyszenie lub
inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych
– mogą utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę i uzyskać dla tej jednostki status zakładu aktywności zawodowej.
Trzeba zatem już w tym miejscu zauważyć, że żaden z powyższych podmiotów nie został w pełni przez ustawodawcę wyposażony w kompetencję do definitywnego utworzenia zakładu aktywności zawodowej. Każdy bowiem z tych podmiotów może jedynie utworzyć wyodrębnioną jednostkę, swoistą dla swojego sposobu funkcjonowania i działania. A dopiero po spełnieniu dodatkowych wymogów – może uzyskać dla takiej jednostki status zakładu aktywności zawodowej.