Wycieczki szkolne – zasady ich organizowania, rozliczania czasu pracy i wynagradzania nauczycieli
Opiekę nad uczniami w trakcie wycieczek szkolnych sprawują nauczyciele w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy. Nauczyciel uczestniczący w wycieczce szkolnej nie jest uprawniony do godzin ponadwymiarowych, które przypadały do realizacji w tym dniu. Problem wydłużenia czasu pracy nauczyciela powinien zostać rozwiązany poprzez odpowiednie zwiększenie stanu osobowego wycieczki.
Szczegółowe zasady organizowania wycieczek szkolnych określają przepisy rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (dalej: rozporządzenie ws. wycieczek szkolnych).
Zasady organizowania wycieczek szkolnych
Organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu m.in.:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
- poznawanie kultury i języka innych państw,
- poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
- wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania
- § 2 rozporządzenia ws. wycieczek szkolnych.
Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w trakcie roku szkolnego, w szczególności w ramach, odpowiednio, zajęć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych, z wyjątkiem okresu ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej.
Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w szkołach w formie:
- wycieczek przedmiotowych, inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego albo programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów,
- wycieczek krajoznawczo-turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce,
- specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych