1. Zadania i korzyści z przeprowadzania audytu wewnętrznego
Audyt wewnętrzny, bez względu na otoczenie kulturowe czy prawne działania organizacji, jej rozmiar i cele, jest procesem, który ma zapewnić dodawanie wartości tej organizacji. Realizowany na bieżąco w różnych obszarach działalności proces polega na świadczeniu usług zapewniających i doradczych. Czynności wykonywane podczas audytu pozwalają na monitoring zagrożeń, które nie są łatwe do identyfikacji bez narzędzi, jakimi dysponuje audytor wewnętrzny. Audyt wewnętrzny nie jest tylko elementem zarządzania organizacją, stanowi także obowiązkowy element w strukturach jednostek zainteresowania publicznego oraz sfery finansów publicznych.
Możliwość współpracy z audytorem wewnętrznym warto rozpatrzyć na każdym etapie działania jednostki. Może on zapobiec powstawaniu nieprawidłowości w sferze organizacyjnej czy finansowej na początku istnienia firmy lub zidentyfikować i zaproponować sposób naprawienia już istniejących błędów.
Zgodnie z definicją prezentowaną w literaturze audyt wewnętrzny jest niezależną, obiektywnie zapewniającą (assurance) i doradczą działalnością (consulting), której celem jest dodawanie wartości i ulepszanie operacji danej organizacji. Pomaga on organizacji w osiąganiu jej celów poprzez wprowadzenie systematycznego, zdyscyplinowanego podejścia do oceny i udoskonalenia efektywności procesów zarządzania ryzykiem, kontroli (tzw. systemu kontroli wewnętrznej) i governance (procesów nadzoru) (na podstawie E.J. Saunders, 2003, s. 47). Powyższa definicja zaczerpnięta jest z Międzynarodowych Standardów Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego. Można ją znaleźć na stronie internetowej Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Polska.