Jak ująć w księgach rachunkowych opłaty związane z systemem viaTOLL
Od 1 lipca 2011 r. korzystający z dróg publicznych są zobowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, w tzw. Elektronicznym Systemie Poboru Opłat viaTOLL. Obowiązek związany z opłatami wynika z art. 13 pkt 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i za jego niewypełnienie grożą wysokie kary, które są nakładane na kierujących pojazdami. Opłaty obowiązują jedynie na drogach wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Sieć dróg objętych opłatami można zobaczyć również na oficjalnej stronie systemu viaTOLL (http://www.viatoll.pl/pl/pojazdy-ciezkie/mapa).
Przed skorzystaniem z sieci płatnych dróg należy zarejestrować się w Systemie viaTOLL i podpisać stosowną umowę. Rejestracji można dokonać w Punktach Obsługi Klienta lub Punktach Dystrybucji. Po dokonaniu rejestracji i podpisaniu umowy oraz wniesieniu kaucji w wysokości 120 zł wydawane jest elektroniczne urządzenie pokładowe viaBOX, służące do naliczania w sposób elektroniczny należnej opłaty.
Wszelkie szczegóły dotyczące działania systemu viaTOLL, w tym rejestracji i podpisywania stosownych umów, dostępne są na stronie internetowej