Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 17/2005 z 01.09.2005, str. 14
Data publikacji: 01.07.2018
Jakie kwalifikacje muszą mieć pracownicy samorządowi?
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 25 stycznia 2005 r. orzekł, iż przepisy upoważniające Radę Ministrów do ustalania wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych są niezgodne z konstytucją i tracą moc 31 lipca 2005 r. Prawidłowe przepisy weszły w życie dopiero 7 sierpnia 2005 r. Powstała więc luka prawna.
Do momentu zmiany przepisów (do 7 sierpnia 2005 r.) problematyka kwalifikacji wymaganych od pracowników samorządowych nie była w ogóle uregulowana w ustawie o pracownikach samorządowych, poza stwierdzeniem, iż „pracownik samorządowy ma posiadać odpowiednie kwalifikacje”. W tej sytuacji upoważnienie Rady Ministrów do ustalania wymogów kwalifikacyjnych pracowników samorządowych było naruszeniem wymogu ustawowego określenia ograniczeń w podejmowaniu służby publicznej oraz swobody wyboru i podejmowania pracy.