Data publikacji: 22.06.2006
Jakie obowiązki ma pracodawca, gdy pracownik stara się o rentę
Pracodawca nie uczestniczy w postępowaniu o przyznanie renty pracownikowi. Jego rola w tym zakresie kończy się w zasadzie na złożeniu za pracownika wniosku o rentę wraz z kompletną dokumentacją. Jednak skutki wydania orzeczenia mają dla pracodawcy duże znaczenie.
Orzeczenie o uznaniu pracownika za niezdolnego do pracy uprawnia pracodawcę i pracownika do różnych ulg i przywilejów. Jest ono równocześnie podstawą do wypełniania określonych obowiązków przewidzianych w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Ponadto pracodawca zatrudniający rencistę musi mu corocznie wystawiać zaświadczenie o wysokości osiągniętego przychodu.
Chciałbym zatrudnić w mojej firmie brata, który jest uprawniony do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Czy po nawiązaniu stosunku pracy ZUS może wezwać go ponownie na badanie i odebrać rentę?
Fakt nawiązania stosunku pracy nie spowoduje odebrania renty. ZUS może wezwać brata na badanie w każdym czasie, tak jak każdego rencistę. Prawo do renty ustanie, jeśli lekarz orzecznik uzna, że rencista odzyskał zdolność do pracy.
Całkowicie niezdolna do pracy jest osoba, która utraciła zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy. Jednak przepisy ustawy emerytalnej nawet takiej osobie nie zabraniają podjęcia (lub kontynuowania) zatrudnienia po przyznaniu z tego tytułu renty. Podjęcie działalności zarobkowej może jednak powodować zmniejszenie lub zawieszenie renty, jeśli przychód osiągany z tego tytułu przekroczy określone progi zarobkowe.