Data publikacji: 20.01.2007
KIEDY PRACODAWCA MOŻE SPODZIEWAĆ SIĘ KONTROLI
Inspektor pracy podczas kontroli ma ustalić, jaki jest stan faktycznego przestrzegania przez podmiot kontrolowany prawa pracy (w tym przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy) oraz udokumentować dokonane ustalenia.
Kontrola w firmie to zawsze wydarzenie stresujące nie tylko dla samego pracodawcy, ale także dla pracowników. Inspektorzy pracy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzają kontrole przede wszystkim w związku z realizacją tematów wyznaczonych corocznie przez Głównego Inspektora Pracy (na podstawie propozycji i wystąpień Rady Ochrony Pracy, parlamentarzystów oraz analiz skarg i udzielonych porad prawnych i technicznych) oraz w wyniku skarg pracowniczych.
W ramach realizacji tematów zaplanowanych w programie działania Państwowa Inspekcja Pracy kontrolowała i kontroluje np. przestrzeganie prawa pracy, w tym przepisów i zasad bhp w placówkach wielkopowierzchniowych (supermarkety), bankach, w zakładach lecznictwa otwartego, bezpieczeństwa pracy w budownictwie, przemyśle rolno-spożywczym, zakładach przetwórstwa mięsnego. Kontrole obejmują najczęściej przestrzeganie przepisów dotyczących wypłaty wynagrodzeń za pracę, przepisów o czasie pracy, urlopach wypoczynkowych, zatrudniania pracowników tymczasowych, młodocianych, ochrony pracy kobiet i in.