Data publikacji: 27.06.2018
Awans nauczycieli w Trybunale Konstytucyjnym
Osoby o zbliżonym dorobku zawodowym oraz kwalifikacjach merytorycznych powinny być traktowane podobnie - tak stwierdził Trybunał Konstytucyjny, uznając za niezgodne z konstytucją przepisy nowelizacji Karty Nauczyciela różnicujące sytuację zawodową tylko ze względu na moment nawiązania stosunku pracy.
Michał Culepa
Wprowadzenie w 2000 r. systemu awansu zawodowego nauczycieli spowodowało konieczność uregulowania statusu nauczycieli wcześniej zatrudnionych na podstawie mianowania. Artykuł 10 ust. 3 ustawy z 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 19, poz. 239) przewidywał, że trzy grupy nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania przed wejściem w życie przepisów o awansie zawodowym (tzn. przed 6 kwietnia 2000 r.) uzyskują z mocy prawa stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.