Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 41/2004 z 12.10.2004, str. 20
Data publikacji: 09.10.2004
Bezpieczna praca w biurze. Szkolenia bhp dla pracowników biurowych
Sylwia Oziębło
Istotnym obowiązkiem pracodawcy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest przeprowadzenie obowiązkowych szkoleń z zakresu bhp. Szkolenia te mogą m.in. stanowić dla pracodawcy ważny element przeciwdziałania wypadkom przy pracy. Pracownicy na szkoleniach tych dowiadują się o swoich prawach w tej dziedzinie, możliwych zagrożeniach występujących w procesach pracy na ich stanowiskach oraz sposobach zapobiegania tym zagrożeniom. Osoby kierujące pracownikami i pracodawcy informowani są ponadto o sposobach bezpiecznego organizowania pracy i zakresie swojej odpowiedzialności.
Pracodawca, któremu zależy na zmniejszeniu liczby wypadków przy pracy, powinien obok poprawy warunków środowiska pracy zadbać o prawidłowe przeszkolenie pracowników z tej dziedziny.
Pracodawca jest obowiązany:
• przed dopuszczeniem do pracy przeszkolić pracownika w zakresie bhp oraz prowadzić okresowe szkolenia w tym zakresie,
• zaznajomić pracowników z przepisami i zasadami bhp dotyczącymi wykonywanych przez nich prac,
• wydawać szczegółowe informacje i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy.
WAŻNE! Przyjęcie do wiadomości przepisów i zasad bhp, jak też odbycie instruktażu ogólnego i stanowiskowego, pracownik powinien potwierdzić na piśmie.
PRZYKŁAD
Pracodawca został ukarany mandatem karnym przez inspektora pracy, który stwierdził w toku kontroli, że pracownicy biurowi nie zostali przeszkoleni wstępnie w zakresie bhp przed przystąpieniem do obowiązków służbowych na poszczególnych stanowiskach pracy. Argumentacja pracodawcy, że posiadali oni te szkolenia od poprzedniego pracodawcy, nie została przyjęta przez kontrolującego inspektora. Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy ważne jest u danego pracodawcy. Powyższe wiąże się z występującymi czynnikami środowiska pracy. Nawet na takim samym stanowisku pracy np. sekretarki u dwóch pracodawców mogą być inne czynniki związane z różniącym się zakresem obowiązków. U jednego z pracodawców sekretarka może np. obsługiwać komputer, a u drugiego nie.