Pełnomocnictwo pocztowe - Inpost
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz.U. poz. 1529).
Wypełnij
Formularz przeznaczony jest dla osób lub firm, które nie mają możliości osobistego odbioru awizowanej korespondencji. Do tej czynności możemy upoważnić inną osobę w formie pełnomocnictwa pocztowego. Pełnomocnictwo pocztowe powinno zostać udzielone przez adresata w placówce pocztowej operatora pocztowego. Przy udzielaniu takiego pełnomocnictwa, niezbędna jest obecność osoby udzielającej pełnomocnictwa oraz pracownika operatora pocztowego.
- imiona i nazwiska osób upoważnianej i upoważniającej wraz z danymi z dokumentu tożsamości ze zdjęciem (numer i seria);
- informację, na jaki okres jest wystawiane, wraz z podaniem adresu, którego dotyczy oraz co obejmuje (zakres pełnomocnictwa);
- własnoręczny podpis mocodawcy.
W przypadku, gdy adresat nie jest w stanie poruszać się samodzielnie, pełnomocnictwo pocztowe może zostać udzielone w miejscu jego pobytu. Konieczne jest wówczas okazanie dokumentu potwierdzającego jego tożsamość (art. 38 ust. 3 ustawy Prawo pocztowe). Istnieje również możliwość, aby pełnomocnictwo zostało udzielone poza placówką.
Należy pamiętać, że złożone pełnomocnictwo pocztowe może zostać odwołane przez mocodawcę w każdym czasie (art. 38 ust. 5 ustawy Prawo pocztowe).
Zgodnie z art. 38 ust. 6 ustawy (Prawo pocztowe), zarówno za przyjęcie pełnomocnictwa pocztowego, jak również za jego odwołanie operator pocztowy może pobrać opłatę pod warunkiem, że opłata za tę czynność została określona w cenniku usług pocztowych.