Czy gminy powinny opiniować pozwolenia na budowę pomostów?
Pomosty, których parametry uzasadniają uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego wymagają także uzyskania pozwolenia na budowę – przypomniał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Nie jest zatem potrzebne dodatkowe opiniowanie przez gminę wniosków o udzielenie pozwoleń wodnoprawnych na wykonanie pomostów.
Poseł Katarzyna Osos zwróciła się do resortu infrastruktury z interpelacją w sprawie opiniowania przez gminy pozwoleń wydawanych przez PGW Wody Polskie na budowę pomostów.
Parlamentarzystka wskazała, że za wydawanie pozwoleń i przyjmowanie zgłoszeń wodnoprawnych na budowę pomostów oraz zawieranie umów na użytkowanie gruntów pokrytych wodami lub dzierżawy odpowiada PGW Wody Polskie.
„Ale pamiętajmy, że to samorząd zna najlepiej specyfikę danego miejsca, odpowiada za rozwój, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Często w gminach o walorach turystycznych i pięknych jeziorach ważne jest, aby zachować pewną spójność krajobrazu, ale przede wszystkim podejmować działania mające na celu eliminację sytuacji, które mogą wpływać na degradację tych wyjątkowych pod względem przyrodniczym i czystości wód miejsc. Dlatego być może zasadnym byłoby, aby gmina mogła chociaż opiniować pozwolenia wydawane przez PGW Wody Polskie na budowę pomostów” – zaznaczyła Osos.
Pozwolenie wodnoprawne
W odpowiedzi wiceminister Marek Gróbarczyk przypomniał, że zgodnie z Prawem wodnym do wniosku o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego należy dołączyć wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku – decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzję o warunkach zabudowy. Dodał przy tym, że pozwolenie wodnoprawne nie może naruszać ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
„Na mocy art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wymagająca pozwolenia na budowę zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy” – wskazał Gróbarczyk.
Ponadto, jak zauważył wiceminister, z przepisów Prawa budowlanego wynika, że pomosty, których parametry uzasadniają uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego, także wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, tym samym zgodnie z przepisem art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wymagają również ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy.
Udział gminy
„Oznacza to, że na etapie postępowania w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie pomostu, organy PGW Wody Polskie dysponują już stanowiskiem gminy wyrażonym bądź w postaci wypisu i wyrysu z planu miejscowego określającego politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego, bądź wydaną przez organ gminy decyzją o warunkach zabudowy” – podkreślił wiceszef MI.
Zdaniem Gróbarczyka, w tej sytuacji dodatkowe opiniowanie przez gminę wniosków o udzielenie pozwoleń wodnoprawnych na wykonanie pomostów jest nieuzasadnione w obecnym stanie prawnym, z uwagi na zbyteczne wydłużanie przedmiotowego postępowania.
INFORLEX.SSPAP