ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 6 października 2023 r.
w sprawie organizacji i sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony
Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) w związku z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz. U. poz. 875) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zarządzenie określa organizację i sposób wykonywania przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jednostki organizacyjne podległe, nadzorowane, współprowadzone i wpisane do rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz spółki z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji lub udziałów wykonuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 października 2022 r. w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 2369 oraz z 2023 r. poz. 2039), zadań w ramach obowiązku obrony, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
3) dziale - rozumie się przez to dział administracji rządowej kultura i ochrona dziedzictwa narodowego;
4) komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to departamenty, biura i centrum informacyjne tworzące strukturę organizacyjną Ministerstwa;
5) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki podległe, nadzorowane oraz współprowadzone i wpisane do rejestru prowadzonego przez Ministra, wymienione w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia;
6) przedsiębiorcach - rozumie się przez to spółki z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji lub udziałów wykonuje Minister, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 października 2022 r. w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, wymienione w wykazie stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia;
7) zadaniach obronnych - zadania wykonywane zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny i przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.
§ 3. Zadania obronne wykonywane w dziale obejmują:
1) tworzenie warunków organizacyjno-prawnych do realizacji zadań obronnych;
2) planowanie obronne zawierające programowanie obronne, planowanie operacyjne i przeglądy obronne;
3) przygotowanie systemu kierowania działem w wyższych stanach gotowości obronnej państwa oraz stanowiska kierowania i zapasowego miejsca pracy;
4) tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, w tym tworzenie systemu stałych dyżurów;
5) zaspokajanie potrzeb Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych poprzez realizację Celów NATO dla RP i obowiązków wsparcia państwa-gospodarza (HNS) o którym mowa w ustawie z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium oraz zasadach udzielania pomocy wojskom sojuszniczym i organizacjom międzynarodowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 807);
6) przygotowanie do militaryzacji przedsiębiorców wskazanych na mocy odrębnych przepisów oraz formowanie jednostek przewidzianych do militaryzacji w celu prowadzenia ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
7) przygotowanie ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
8) przygotowanie i utrzymanie systemu ochrony dziedzictwa narodowego na wypadek konfliktu zbrojnego;
9) planowanie i prowadzenie szkolenia obronnego w formie ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
10) prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych i u przedsiębiorców;
11) planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych niezbędnych do realizacji zadań obronnych;
12) zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych poprzez wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
13) zapewnienie warunków technicznych i teleinformatycznych do bezpiecznego wykonywania zadań obronnych, w tym wykonywania dokumentów oraz ochronę gromadzenia i przesyłania informacji.
§ 4. 1. Zadania obronne, o których mowa w § 3, odpowiednio do swoich właściwości realizują:
1) Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych;
2) komórki organizacyjne, o których mowa w § 2 pkt 4;
3) jednostki organizacyjne, o których mowa w § 2 pkt 5;
4) przedsiębiorcy, o których mowa w § 2 pkt 6.
2. Kierownik komórki organizacyjnej właściwej w sprawach obronnych, zwany dalej „koordynatorem", planuje i realizuje działania zapewniające wykonanie przez Ministra obowiązków w zakresie przygotowań obronnych działu oraz koordynuje wykonywanie zadań obronnych przez komórki organizacyjne, jednostki organizacyjne i przedsiębiorców.
3. Koordynator w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2, przygotowuje propozycje w zakresie:
1) planowania zadań obronnych w dziale i sposobu ich wykonywania;
2) priorytetów wykonywania zadań obronnych;
3) podziału zadań obronnych pomiędzy komórki organizacyjne;
4) nakładania zadań obronnych na jednostki organizacyjne i przedsiębiorców;
5) zawierania umów dotyczących wykonywania przez przedsiębiorców zadań na rzecz obronności;
6) wytycznych określających zakres oraz szczegółowe zasady wykonywania zadań obronnych w dziale;
7) potrzeb niezbędnych do wykonywania zadań obronnych;
8) współdziałania niezbędnego dla wykonywania zadań obronnych;
9) procedur wykonywania zadań obronnych;
10) procedur przekazywania decyzji i obiegu informacji.
4. Koordynator jest uprawniony do wydawania kierownikom jednostek organizacyjnych i przedsiębiorcom wytycznych i doraźnych wskazań dotyczących sposobu wykonywania zadań oraz żądania od nich informacji i sprawozdań dotyczących stanu wykonania nałożonych zadań, w granicach obowiązujących przepisów i decyzji członka kierownictwa Ministerstwa sprawującego nadzór nad komórką organizacyjną właściwą w sprawach obronnych.
5. Propozycje, o których mowa w ust. 3 pkt 4, koordynator przygotowuje z udziałem właściwych przedmiotowo komórek organizacyjnych.
6. Minister może upoważnić koordynatora do podejmowania decyzji w sprawach, o których mowa w ust. 3 pkt 6-9.
7. Osoba zajmująca stanowisko związane z wykonywaniem zadań obronnych zobowiązana jest do uzyskania odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa, umożliwiającego dostęp do informacji niejawnych.
§ 5. 1. Do zadań obronnych realizowanych przez komórki organizacyjne w Ministerstwie zalicza się:
1) analizę aktów prawnych i ich projektów, których wydanie należy do kompetencji Ministra, mającą na celu dostosowanie aktów normatywnych wydawanych lub opracowanych przez Ministra, a dotyczących funkcjonowania działu, przy uwzględnieniu realiów i uwarunkowań czasu kryzysu i wojny, a także przygotowanie propozycji rozwiązań organizacyjno-prawnych w tym zakresie;
2) udział w tworzeniu i przygotowaniu:
a) warunków organizacyjno-technicznych do planowania i realizacji zadań obronnych,
b) warunków niezbędnych do organizacji i funkcjonowania stanowisk kierowania i systemu stałych dyżurów,
c) struktury organizacyjnej, obsady personalnej, regulaminu organizacyjnego oraz regulaminu pracy na stanowiskach kierowania Ministra;
3) udział w opracowaniu:
a) dokumentacji planowania operacyjnego,
b) dokumentacji stanowisk kierowania Ministra,
c) instrukcji, planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;
4) udział w dostosowywaniu obiektów oraz pomieszczeń wyznaczonych jako stanowiska kierowania Ministra do warunków określonych w przepisach w sprawie organizacji i funkcjonowania stanowisk kierowania Ministra;
5) wspieranie:
a) udziału Ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym,
b) zespołów funkcjonalnych i grup roboczych powoływanych, w ramach przyjętej struktury organizacyjnej, na stanowiska kierowania;
6) współpracę z komórką organizacyjną właściwą do spraw obronnych w Ministerstwie w zakresie:
a) planowania i realizacji zamierzeń szkoleniowych ujętych w planach ćwiczeń, treningów i gier decyzyjnych w Ministerstwie,
b) opracowania Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, wykonywanych w ramach przeglądów obronnych;
7) pełnienie funkcji koordynatora zadań operacyjnych przez komórki organizacyjne, realizowanych w Ministerstwie, zgodnie z opracowaną tabelą realizacji zadań operacyjnych.
2. Komórka organizacyjna właściwa do spraw kadrowych w Ministerstwie przy realizacji zadania, o którym mowa w § 3 pkt 12, współpracuje z komórką organizacyjną właściwą do spraw obronnych w Ministerstwie.
3. Komórka organizacyjna właściwa w sprawach kadrowych przekazuje koordynatorowi wykaz osób wyłączonych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny według stanu na koniec każdego kwartału, w terminie 14 dni od zakończenia kwartału.
§ 6. 1. Do zadań obronnych wykonywanych w jednostkach organizacyjnych należy realizacja zadań w następujących obszarach:
1) przygotowanie jednostki organizacyjnej do wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony;
2) planowanie operacyjne i programowanie obronne;
3) tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
4) przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
5) przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych;
6) realizowanie procesu szkolenia obronnego;
7) współpraca cywilno-wojskowa;
8) przygotowanie i utrzymanie systemu ochrony dziedzictwa narodowego na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
9) przygotowanie jednostki organizacyjnej do kontroli realizacji zadań obronnych;
10) realizacja zadań na potrzeby HNS;
11) udział w wykonywaniu zadań dotyczących przygotowania funkcjonalnych specjalistów ochrony dziedzictwa kultury w ramach Celów NATO edycja 2021.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych odpowiadają za realizację i wykonywanie zadań obronnych.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych kierują całokształtem wykonywania zadań obronnych w jednostce organizacyjnej oraz odpowiadają za jej przygotowanie do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia państwa i w czasie wojny.
4. Zadania obronne w jednostkach organizacyjnych są realizowane przez komórki właściwe do spraw obronnych, samodzielne stanowiska pracy do spraw obronnych lub przez pracowników wyznaczonych przez kierowników tych jednostek, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych.
5. Szczegółowe zakresy obowiązków komórek właściwych do spraw obronnych, na samodzielnych stanowiskach pracy do spraw obronnych lub pracowników wyznaczonych do wykonywania zadań obronnych określają kierownicy jednostek organizacyjnych w regulaminach organizacyjnych.
6. Obszary, organizację oraz zakres wykonywanych zadań w ramach obowiązku obrony określą kierownicy jednostek organizacyjnych.
7. Nadzór nad realizacją zadań wykonywanych w ramach obowiązku obrony w jednostkach terenowych sprawują kierownicy jednostek organizacyjnych.
8. Za realizację zadań obronnych w jednostkach terenowych (delegaturach, oddziałach zamiejscowych) odpowiadają kierownicy tych jednostek.
9. W związku z niejawnym charakterem, dokumentacji dotyczącej zadań i spraw obronnych, kierownicy jednostek organizacyjnych zobowiązani są do zapewnienia należytej ochrony oraz sposobu przetwarzania tych informacji, zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 756, 1030 i 1532) oraz przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, w szczególności przez:
1) powołanie Pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych;
2) zapewnienie posiadania odpowiednich poświadczeń bezpieczeństwa oraz przeszkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych przez osoby mające dostęp do dokumentacji niejawnej;
3) zapewnienie miejsca do przechowywania i przetwarzania informacji niejawnych, stosownego do klauzuli przetwarzanej dokumentacji;
4) zapewnienie systemu teleinformatycznego, przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych, odpowiedniego do klauzuli przetwarzanych informacji.
10. Przedsiębiorcy wykonują zadania na rzecz obronności na podstawie umów zawartych z Ministrem.
§ 7. Do zadań obronnych w obszarze przygotowania do wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony należy:
1) opracowanie oraz aktualizowanie:
a) koncepcji wykonywania zadań obronnych,
b) projektów aktów prawnych regulujących realizację zadań obronnych;
2) tworzenie warunków:
a) organizacyjno-technicznych do planowania i realizacji zadań obronnych,
b) do przekazywania informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;
3) podział zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju;
4) koordynowanie procesu planowania i realizacji zadań obronnych;
5) inicjowanie współdziałania z innymi podmiotami uczestniczącymi w realizacji zadań obronnych.
§ 8. 1. Do zadań wykonywanych w obszarze planowania operacyjnego należy przygotowanie:
1) planów operacyjnych wraz z załącznikami, których sporządzenie koordynuje komórka organizacyjna właściwa do spraw obronnych w Ministerstwie;
2) planów operacyjnych funkcjonowania jednostek organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny wraz z załącznikami, które sporządzają kierownicy tych jednostek oraz przedsiębiorcy.
2. Tryb i szczegółowe zasady opracowania, uzgadniania, zatwierdzania oraz aktualizowania planów, o których mowa w ust. 1, określają przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§ 9. 1. Do zadań realizowanych w obszarze programowania obronnego należy:
1) sporządzanie co cztery lata, na piętnastoletni okres planistyczny programu pozamilitarnych przygotowań obronnych działu kierowanego przez Ministra, w którym uwzględnia się przedsięwzięcia rzeczowo-finansowe związane z:
a) przygotowaniem systemu kierowania,
b) zaspokajaniem potrzeb sił zbrojnych,
c) organizacją procesu szkolenia obronnego w Ministerstwie oraz szkolenia w jednostkach organizacyjnych niebędących dysponentami części budżetowych;
2) planowanie oraz uzgadnianie wydatków w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych;
3) realizowanie przedsięwzięć wynikających z programów pozamilitarnych przygotowań obronnych dotyczących przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, zaspokajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, organizacji procesu szkolenia obronnego oraz kontroli realizacji zadań obronnych;
4) tworzenie rezerwy sprzętu i środków materiałowych, zabezpieczających osiąganie wyższych stanów gotowości obronnej państwa, funkcjonowanie stałego dyżuru oraz zabezpieczających funkcjonowanie stanowisk kierowania.
2. Szczegółowe zasady sporządzania programów pozamilitarnych przygotowań obronnych określają przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§ 10. 1. Do zadań realizowanych w obszarze przeglądów obronnych należy sporządzanie:
1) Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych zawierającego dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych działu kierowanego przez Ministra, którego sporządzenie koordynuje komórka organizacyjna właściwa do spraw obronnych w Ministerstwie;
2) sprawozdania w formie wyciągu z Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, które sporządzają kierownicy jednostek organizacyjnych niebędących dysponentami części budżetowych.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, kierownicy jednostek organizacyjnych podpisują i przekazują do komórki organizacyjnej właściwej do spraw obronnych w Ministerstwie, w terminie określonym przez kierownika tej komórki.
3. Dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych działu kierowanego przez Ministra, o których mowa w ust. 1 pkt 1, kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa przekazują do komórki organizacyjnej właściwej do spraw obronnych w Ministerstwie.
4. Szczegółowe zasady opracowywania dokumentów sporządzanych w ramach przeglądów obronnych określają przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§ 11. 1. Do zadań realizowanych w obszarze tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa należy:
1) ustalenie dla komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz dla komórek organizacyjnych jednostek organizacyjnych i przedsiębiorców czynności realizowanych podczas wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2) zapewnienie ciągłości i terminowości działania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych i przedsiębiorców podczas podnoszenia gotowości obronnej państwa;
3) stworzenie systemu stałych dyżurów Ministra na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa oraz przekazania decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych, jak również przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego.
2. Tworzenie systemu stałych dyżurów, skład, dokumentację i zasady działania w Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych i u przedsiębiorców określają przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§ 12. 1. Minister uczestniczy w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym w granicach i kompetencjach określonych w odrębnych przepisach.
2. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania działu kierowanego przez Ministra w czasie stanu gotowości obronnej państwa w Ministerstwie tworzy się system kierowania bezpieczeństwem narodowym.
3. Strukturę systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym i zasady organizowania stanowisk kierowania w jednostkach organizacyjnych określają odrębne przepisy.
4. Zasady organizacji pracy Ministra na stanowisku kierowania określają regulamin organizacyjny oraz regulamin pracy na stanowisku kierowania Ministra.
5. Zasady organizacji pracy kierowników jednostek organizacyjnych na stanowiskach kierowania określają regulaminy organizacyjne oraz regulaminy pracy na stanowiskach kierowania.
§ 13. 1. Do zadań realizowanych w obszarze przygotowania rezerw osobowych na potrzeby zadań obronnych należy:
1) wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w jednostkach organizacyjnych:
a) pracowników wykonujących zadania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
b) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stanowisk kierowania,
c) szefów zespołów i grup roboczych przewidzianych do realizacji zadań na stanowiskach kierowania;
2) opracowanie i wysyłanie do właściwego szefa wojskowego centrum rekrutacji zawiadomień w sprawie wyłączenia pracowników Ministerstwa oraz pracowników jednostek organizacyjnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
3) opracowanie i wysyłanie do szefa wojskowego centrum rekrutacji wniosków o wyłączenie pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 3, sporządzają i przesyłają właściwemu szefowi wojskowego centrum rekrutacji w:
1) Ministerstwie - komórka organizacyjna właściwą do spraw kadrowych;
2) jednostce organizacyjnej - komórka kadrowa jednostki.
3. Ewidencję pracowników wyłączonych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny prowadzą w:
1) Ministerstwie - komórka organizacyjna właściwa do spraw obronnych;
2) jednostce organizacyjnej - komórka kadrowa jednostki.
4. Szczegółowe warunki i tryb wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2022 r. w sprawie wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz. U. poz. 2559).
§ 14. 1. W celu pozyskania nieruchomości i rzeczy ruchomych Minister oraz kierownik jednostki organizacyjnej wykonujący zadania związane z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym występują do właściwego wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) z wnioskiem o przeznaczenie nieruchomości lub rzeczy ruchomych na cele świadczeń planowanych do wykorzystania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, zgodnie z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 640 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
2. Łącznie z wnioskiem o przeznaczenie rzeczy ruchomych na cele świadczeń rzeczowych można wystąpić do właściwego wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) o nałożenie obowiązku świadczeń osobistych.
3. Szczegółowy tryb i zakres planowania i nakładania obowiązku świadczeń osobistych oraz rzeczowych, planowanych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny określają przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 640 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
§ 15. 1. W ramach realizacji Celów NATO 2021 dla Rzeczypospolitej Polskiej na Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zostały nałożone zadania w obszarach: współpracy cywilno-wojskowej, zdolności w zakresie wsparcia stabilizacji, rekonstrukcji i zwiększenia potencjału oraz zdolności do reagowania na skomplikowane sytuacje kryzysowe.
2. Mając na względzie wypełnienie tego zadania koordynator typuje, szkoli oraz w razie potrzeby w porozumieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej kieruje na misje wojskowe cywilnych specjalistów ochrony dziedzictwa kultury.
3. Sposób zbierania, utrwalania i przechowywania danych, o specjalistach, o których mowa w ust. 2, a także tryb i zakres ich udostępniania, określają odrębne przepisy.
4. Realizacja przez Ministerstwo oraz jednostki organizacyjne zadań dotyczących HNS polega na tworzeniu punktu kontaktowego w Ministerstwie i wybranych jednostkach organizacyjnych, powołaniu w Ministerstwie Pełnomocnika Ministra do spraw HNS oraz przygotowaniu na potrzeby Ministra Obrony Narodowej danych ilościowych, analiz i ekspertyz.
§ 16. Realizacja zadań w zakresie przygotowania do militaryzacji przedsiębiorców wskazanych na mocy odrębnych przepisów oraz formowanie jednostek przewidzianych do militaryzacji w celu prowadzenia ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa zostanie określona w drodze osobnego zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 17. Realizacja zadań w zakresie przygotowania ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa zostanie określona w drodze osobnego zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 18. 1. W Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych i u przedsiębiorców jest realizowane szkolenie obronne zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 października 2022 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 2348).
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane zgodnie z:
1) zaleceniami dotyczącymi tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń przez Ministra Obrony Narodowej dla ministrów;
2) planem poszczególnych ćwiczeń, w którym określa się w szczególności cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia danych ćwiczeń;
3) planem ćwiczeń, treningów i gier decyzyjnych na dany rok szkoleniowy w dziale kierowanym przez Ministra;
4) zaleceniami Ministra do szkolenia obronnego na dany rok szkoleniowy w dziale kierowanym przez Ministra dla jednostek organizacyjnych i przedsiębiorców.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 2-4, są opracowywane i przekazywane jednostkom organizacyjnym przez koordynatora w Ministerstwie.
4. Tworzy się następujące grupy szkoleniowe:
1) kierownictwo Ministerstwa (K-1);
2) kierownictwo Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych (K-2);
3) kierownicy i zastępcy kierowników jednostek organizacyjnych, będących w właściwości Departamentu Dziedzictwa Kulturowego (D-1);
4) kierownicy i zastępcy kierowników jednostek organizacyjnych, będących w właściwości Departamentu Mecenatu Państwa, Departamentu Narodowych Instytucji Kultury, Departamentu Ochrony Zabytków oraz Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu (D-2);
5) rektorzy, prorektorzy i kanclerze wyższych uczelni artystycznych (D-3);
6) dyrektorzy i zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych w Ministerstwie (D-4);
7) osoby zajmujące stanowiska kierownicze u przedsiębiorców wykonujących zadania obronne (D-5);
8) wytypowani naczelnicy wydziałów z poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa (N-1);
9) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania obronne (P-1);
10) pracownicy wyznaczeni przez przedsiębiorców wykonujących zadania obronne (P-2);
11) pracownicy wyznaczeni w komórkach organizacyjnych Ministerstwa do współpracy przy realizacji zadań obronnych (P-3);
12) pracownicy wyznaczeni z komórek organizacyjnych Ministerstwa do opracowania kart realizacji zadań operacyjnych i realizacji tych zadań (P-4);
13) szefowie wewnętrznych służb ochrony z jednostek organizacyjnych resortu podlegających obowiązkowej ochronie oraz szefowie ochrony z innych jednostek resortu (WSO);
14) grupy zadaniowe Głównego Stanowiska Kierowania Ministra (SK);
15) obsada stałego dyżuru w Ministerstwie (SD);
16) eksperci ochrony dziedzictwa kultury (grupa ustalana w oddzielnym trybie - EODK);
17) wojewódzcy konserwatorzy zabytków (WKZ);
18) specjaliści ds. ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych z wojewódzkich urzędów ochrony zabytków (WUOZ);
19) dyrektorzy bibliotek tworzących narodowy zasób biblioteczny oraz inni dyrektorzy bibliotek (NZB);
20) osoby, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji (M);
21) kierownicy jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji oraz wyznaczeni przez nich pracownicy (KMiPM);
22) inne grupy szkoleniowe w zależności od potrzeb szkoleniowych lub ćwiczebnych.
5. Kierownicy jednostek organizacyjnych są zobowiązani do tworzenia następujących grup szkoleniowych:
1) kierownicy komórek organizacyjnych w jednostkach organizacyjnych;
2) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych;
3) pracownicy wyznaczeni do realizacji zadań w ramach stałego dyżuru;
4) kierownicy zespołów i grup roboczych realizujący zadania w ramach stanowiska kierowania;
5) inne grupy szkoleniowe w zależności od potrzeb jednostki organizacyjnej.
6. Organizatorem szkolenia obronnego jest Minister w zakresie szkoleń organizowanych dla grup szkoleniowych, o których mowa w ust. 4, prowadzonych w formie:
1) ćwiczeń kompleksowych;
2) ćwiczeń doskonalących;
3) gier decyzyjnych;
4) treningów.
7. Do obowiązków organizatora szkolenia obronnego należy w szczególności:
1) kwalifikowanie osób na wyższe kursy obronne;
2) zapewnienie właściwych warunków do realizacji procesu szkolenia;
3) prowadzenie dokumentacji szkoleniowej;
4) wydanie zaleceń do szkolenia w dziale na dany rok;
5) opracowanie planów ćwiczeń, treningów i gier decyzyjnych i uzgadnianie ich z Ministrem Obrony Narodowej w zakresie ćwiczeń kompleksowych i doskonalących.
8. Kierownicy jednostek organizacyjnych dla potrzeb szkolenia obronnego realizowanego w jednostkach organizacyjnych są zobowiązani do:
1) opracowania planów ćwiczeń, treningów i gier decyzyjnych oraz uzgadniania ich w zakresie terminów i tematów szkolenia z Ministrem;
2) wyznaczenia osób podlegających szkoleniu;
3) zapewnienia właściwych warunków do szkolenia;
4) prowadzenia dokumentacji szkoleniowej;
5) prowadzenia szkolenia obronnego w formie zajęć praktycznych;
6) kierowania pracowników na Kursy Obronne organizowane przez Ministra Obrony Narodowej w ramach zajęć teoretycznych.
9. Szkolenie obronne koordynują:
1) Minister - w zakresie szkoleń organizowanych przez niego w dziale oraz szkoleń organizowanych dla kierowników jednostek organizacyjnych;
2) kierownik jednostki organizacyjnej - w zakresie szkoleń organizowanych w podległej mu jednostce organizacyjnej oraz w jednostkach terenowych.
10. Do zadań koordynatora szkolenia, o którym mowa w ust. 9 pkt 1, należy:
1) wydanie zaleceń dotyczących tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń;
2) uzgadnianie planów ćwiczeń w zakresie ich terminów i tematów.
11. Do zadań koordynatora szkolenia, o którym mowa w ust. 9 pkt 2, należy:
1) wytyczenie głównych kierunków szkolenia;
2) uzgadnianie planów w zakresie ich tematów i terminów.
12. Udział w szkoleniach organizowanych przez Ministra jest obowiązkiem służbowym pracowników zakwalifikowanych do grup szkoleniowych, o których mowa w § 18 ust. 4.
13. W przypadku niemożliwości uczestnictwa w szkoleniu przez kierownika jednostki organizacyjnej lub dyrektora, o których mowa w § 18 ust. 4 pkt 3-5, w szkoleniu uczestniczą ich zastępcy.
§ 19. 1. Prawidłowość wykonywania zadań obronnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i jednostkach organizacyjnych oraz u przedsiębiorców kontroluje Minister.
2. Zakres i sposób prowadzenia kontroli określają przepisy w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych.
§ 20. 1. Finansowanie zadań realizowanych w Ministerstwie, o których mowa w § 3, odbywa się zgodnie z Programem Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, w ramach przyznanego limitu wydatków w rozdziale budżetu 75212-Pozostałe wydatki obronne.
2. Zadania obronne realizowane przez jednostki organizacyjne są finansowane w ramach budżetu przyznanego na działalność statutową.
3. Zadania na rzecz obronności, realizowane przez przedsiębiorców, są finansowane w ramach limitów określonych w umowach, o których mowa w § 6 ust. 10.
§ 21. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1262).
Załączniki do zarządzenia
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 10 października 2023 r. (poz. 55)
Załącznik nr 1
WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH PODLEGŁYCH LUB NADZOROWANYCH ORAZ WSPÓŁPROWADZONYCH PRZEZ MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO, WYKONUJĄCYCH ZADANIA OBRONNE, WEDŁUG WŁAŚCIWOŚCI PRZEDMIOTOWEJ DEPARTAMENTÓW
I. DEPARTAMENT DZIEDZICTWA KULTUROWEGO
1. Państwowe instytucje kultury, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem
1) Instytut Północny im. Wojciecha Kętrzyńskiego
2) Instytut Śląski
3) Muzeum Historii Polski w Warszawie
4) Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
5) Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
6) Muzeum Narodowe w Lublinie
7) Muzeum Narodowe w Krakowie
8) Muzeum Narodowe w Poznaniu
9) Muzeum Narodowe w Warszawie
10) Muzeum Narodowe we Wrocławiu
11) Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
12) Muzeum Stutthof w Sztutowie. Niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1939-1945)
13) Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA
14) Muzeum Zamkowe w Malborku
15) Muzeum Żołnierzy Wyklętych
16) Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka w Wieliczce
17) Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
18) Narodowy Instytut Muzeów
19) Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
20) Państwowe Muzeum na Majdanku
21) Zamek Królewski na Wawelu-Państwowe Zbiory Sztuki
22) Zamek Królewski w Warszawie-Muzeum. Rezydencja Królów i Rzeczypospolitej
23) Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma
2. Instytucje kultury współprowadzone i wpisane do rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
1) Muzeum - Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej
2) Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
3) Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego
4) Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku
5) Muzeum Narodowe w Kielcach
6) Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu
7) Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej
8) Muzeum Sztuki w Łodzi
9) Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego
10) Muzeum - Zamek w Łańcucie
II. DEPARTAMENT DZIEDZICTWA KULTUROWEGO ZA GRANICĄ I MIEJSC PAMIĘCI NARODOWEJ
Państwowe instytucje kultury, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika"
III. DEPARTAMENT MECENATU PAŃSTWA
1. Państwowe instytucje kultury, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem
1) Biblioteka Narodowa w Warszawie
2) Instytut Książki
3) Narodowe Centrum Kultury
2. Instytuty badawcze
Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego
3. Inne jednostki
1) Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych
2) Fundacja - Zakład Narodowy im. Ossolińskich
IV. DEPARTAMENT NARODOWYCH INSTYTUCJI KULTURY
1. Państwowe instytucje kultury, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem
1) Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
2) Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski
3) Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
4) Filharmonia Narodowa w Warszawie
5) Instytut Literatury
6) Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
7) Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie
8) Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
9) Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
10) Polska Opera Królewska
11) Polskie Wydawnictwo Muzyczne
12) Teatr Narodowy
13) Teatr Wielki - Opera Narodowa
14) Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
2. Instytucje kultury współprowadzone i wpisane do rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
1) Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
2) Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z siedzibą w Katowicach
3) Teatr Klasyki Polskiej
V. DEPARTAMENT OCHRONY ZABYTKÓW
Państwowe instytucje kultury, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem
Narodowy Instytut Dziedzictwa
VI. DEPARTAMENT PRAWA AUTORSKIEGO I FILMU
1. Państwowe instytucje kultury, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem
1) Centrum Technologii Audiowizualnych
2) Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
3) Studio Filmów Rysunkowych
4) Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
2. Państwowa osoba prawna, nad działalnością której Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego sprawuje nadzór
Polski Instytut Sztuki Filmowej
VII. DEPARTAMENT SZKOLNICTWA ARTYSTYCZNEGO
1. Państwowa instytucja kultury, dla której Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
2. Specjalistyczna jednostka systemu oświaty
Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie
3. Uczelnie artystyczne, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organem nadzorującym
1) Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
2) Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
3) Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
4) Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
5) Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
6) Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
7) Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
8) Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
9) Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
10) Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
11) Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
12) Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
13) Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
14) Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie
15) Akademia Sztuki w Szczecinie
16) Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
17) Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi
18) Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
19) Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
VIII. DEPARTAMENT WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ
Państwowe instytucje kultury, dla których Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem
1) Instytut Adama Mickiewicza
2) Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
Załącznik nr 2
WYKAZ SPÓŁEK PRAWA HANDLOWEGO, REALIZUJĄCYCH ZADANIA NA RZECZ OBRONNOŚCI PAŃSTWA, WOBEC KTÓRYCH PRAWA Z AKCJI SKARBU PAŃSTWA WYKONUJE MINISTER KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
1) „Polskie Radio Rzeszów" - Rozgłośnia Regionalna w Rzeszowie S.A. z siedzibą w Rzeszowie
2) Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie
3) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Szczecinie „PR Szczecin" S.A. z siedzibą w Szczecinie
4) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Białymstoku „Radio Białystok" S.A. z siedzibą w Białymstoku
5) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Gdańsku „Radio Gdańsk" S.A. z siedzibą w Gdańsku
6) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Katowicach „Radio Katowice" S.A. z siedzibą w Katowicach
7) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Kielcach „Radio Kielce" S.A. z siedzibą w Kielcach
8) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Koszalinie „Radio Koszalin" S.A. z siedzibą w Koszalinie
9) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Krakowie „Radio Kraków" S.A. z siedzibą w Krakowie
10) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Lublinie „Radio Lublin" S.A. z siedzibą w Lublinie
11) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Łodzi „Radio Łódź" S.A. z siedzibą w Łodzi
12) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Olsztynie „Radio Olsztyn" S.A. z siedzibą w Olsztynie
13) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Opolu „Radio Opole" S.A. z siedzibą w Opolu
14) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Bydgoszczy „Polskie Radio Pomorza i Kujaw" S.A. z siedzibą w Bydgoszczy
15) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Poznaniu „Radio Poznań" S.A. z siedzibą w Poznaniu
16) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia we Wrocławiu „Radio Wrocław" S.A. z siedzibą we Wrocławiu
17) Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze „Radio Zachód" S.A. z siedzibą w Zielonej Górze
18) Telewizja Polska S.A. z siedzibą w Warszawie
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00