ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2024/1428
z dnia 17 maja 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 215,
uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2024/1429 z dnia 17 maja 2024 r. w sprawie zmiany decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (1),
uwzględniając wspólny wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 833/2014 (2). |
(2) | Rozporządzenie (UE) nr 833/2014 nadaje skuteczność niektórym środkom przewidzianym w decyzji Rady 2014/512/WPZiB (3). |
(3) | W dniu 17 maja 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/1429 dotyczącą zmiany decyzji 2014/512/WPZiB. |
(4) | W konkluzjach z dnia 24 lutego 2022 r. Rada Europejska z całą mocą potępiła niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną agresję wojskową Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy oraz stwierdziła, że poprzez swoje bezprawne działania wojskowe Rosja rażąco naruszyła prawo międzynarodowe i zasady Karty Narodów Zjednoczonych oraz podważa bezpieczeństwo i stabilność w Europie i na świecie. Rada Europejska wezwała do pilnego przygotowania i przyjęcia kolejnego pakietu sankcji indywidualnych i gospodarczych. Rada Europejska wezwała Rosję i wspierane przez Rosję formacje zbrojne, aby zaprzestały kampanii dezinformacyjnej. |
(5) | W konkluzjach z dnia 10 maja 2021 r. Rada podkreśliła potrzebę dalszego wzmacniania odporności Unii i państw członkowskich, a także ich zdolności do przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym, w tym dezinformacji, zapewnienia skoordynowanego i zintegrowanego wykorzystywania istniejących i ewentualnych nowych narzędzi służących przeciwdziałaniu zagrożeniom hybrydowym na poziomie Unii i państw członkowskich oraz możliwych reakcji w dziedzinie zagrożeń hybrydowych, w tym między innymi na zagraniczne ingerencje i działania w zakresie wywierania wpływu, co może obejmować środki zapobiegawcze, a także obciążanie kosztami wrogich podmiotów państwowych i niepaństwowych. |
(6) | W konkluzjach z dnia 21 i 22 marca 2024 r. Rada Europejska potwierdziła niezachwiane poparcie Unii dla niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, a także dla jej niezbywalnego prawa do samoobrony przed rosyjską agresją. Rada wezwała również do podjęcia dalszych działań - w tym do zaostrzenia sankcji - w celu osłabienia zdolności Rosji do kontynuowania wojny napastniczej. |
(7) | Federacja Rosyjska prowadzi systematyczną, międzynarodową kampanię manipulowania przekazem medialnym i przeinaczania faktów w celu wzmocnienia swojej strategii destabilizacji państw z nią sąsiadujących, Unii i jej państw członkowskich. W szczególności działania propagandowe wielokrotnie i konsekwentnie wymierzane są w europejskie partie polityczne, zwłaszcza w okresach wyborów, społeczeństwo obywatelskie, osoby ubiegające się o azyl, rosyjskie mniejszości etniczne, mniejszości seksualne oraz w funkcjonowanie instytucji demokratycznych w Unii i jej państwach członkowskich. |
(8) | Aby uzasadnić i wesprzeć swoją agresję na Ukrainę, Federacja Rosyjska prowadzi ciągłe i skoordynowane działania propagandowe skierowane do społeczeństwa obywatelskiego w Unii i w państwach sąsiadujących, poważnie przeinaczając fakty i manipulując nimi. |
(9) | Te działania propagandowe prowadzone są za pośrednictwem szeregu mediów znajdujących się pod stałą bezpośrednią lub pośrednią kontrolą przywództwa Federacji Rosyjskiej. Działania te stanowią poważne i bezpośrednie zagrożenie dla porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego Unii. Media te odgrywają istotną i zasadniczą rolę w tworzeniu warunków sprzyjających rosyjskiej wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie i wspieraniu tej wojny oraz w destabilizacji państw sąsiadujących. |
(10) | Ze względu na powagę sytuacji oraz w odpowiedzi na działania Rosji destabilizujące sytuację na Ukrainie konieczne jest - w sposób zgodny z prawami podstawowymi i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych, w szczególności z wolnością wypowiedzi i informacji uznaną w jej art. 11 - zawieszenie w trybie pilnym działalności nadawczej kolejnych mediów w Unii lub skierowanych do Unii. Środki te powinny zostać utrzymane do czasu zakończenia agresji Rosji na Ukrainę oraz do czasu, gdy Federacja Rosyjska i powiązane z nią media przestaną prowadzić działania propagandowe przeciwko Unii i jej państwom członkowskim. |
(11) | Zgodnie z prawami podstawowymi i wolnościami uznanymi w Karcie praw podstawowych, w szczególności z wolnością wypowiedzi i informacji, wolnością prowadzenia działalności gospodarczej i prawem własności, uznanymi odpowiednio w jej art. 11, 16 i 17, środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu nie uniemożliwiają tym mediom i ich personelowi prowadzenia w Unii działalności innej niż nadawanie, takiej jak przeprowadzanie badań i wywiadów. W szczególności środki te nie wpływają na obowiązek przestrzegania praw, wolności i zasad, o których mowa w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej, określonych w Karcie praw podstawowych oraz w konstytucjach państw członkowskich w ich odpowiednich zakresach stosowania. |
(12) | Aby zapewnić spójność z przewidzianą w decyzji 2014/512/WPZiB procedurą zawieszania licencji na nadawanie, po przeanalizowaniu poszczególnych przypadków Rada powinna skorzystać ze swych uprawnień wykonawczych, aby zadecydować czy od daty określonej w rozporządzeniu (UE) nr 833/2014 należy zastosować środki ograniczające w odniesieniu do szeregu podmiotów wymienionych w załączniku XV do rozporządzenia (UE) nr 833/2014. |
(13) | Środki określone w niniejszym rozporządzeniu wchodzą w zakres stosowania Traktatu, a zatem do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań regulacyjnych na poziomie Unii, w szczególności w celu zapewnienia jednolitego stosowania tych środków we wszystkich państwach członkowskich. |
(14) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 833/2014, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku XV do rozporządzenia (UE) nr 833/2014 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia. Zmiany te mają zastosowanie do jednego lub większej liczby podmiotów w nich określonych od dnia 25 czerwca 2024 r., pod warunkiem że Rada, po przeanalizowaniu poszczególnych przypadków tych podmiotów, podejmie taką decyzję w drodze aktu wykonawczego.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
H. LAHBIB
(1) Dz.U. L, 2024/1429, 17.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1429/oj.
(2) Rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 1).
(3) Decyzja Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotycząca środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 13).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku XV do rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dodaje się pozycje w brzmieniu:
„Voice of Europe
RIA Novosti
Izvestija
Rossiiskaja Gazeta”.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00