ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 maja 2021 r.
w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych1)
Na podstawie art. 86i ust. 7 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 623 i 784) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółową zawartość zakładowego, wojewódzkiego i krajowego planu postępowania awaryjnego.
§ 2.[Zakładowy plan postępowania awaryjnego] 1. Zakładowy plan postępowania awaryjnego dla jednostki organizacyjnej wykonującej działalność zakwalifikowaną do I lub II kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej "ustawą", zawiera:
1) plan główny;
2) zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego;
3) załączniki funkcjonalne do planu głównego.
2. Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1) dane podstawowe jednostki organizacyjnej:
a) nazwę, siedzibę, adres i numer telefonu,
b) numer faksu lub adres e-mail,
c) rodzaj wykonywanej działalności związanej z narażeniem wraz z kwalifikacją do kategorii zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy,
d) numer zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem wraz z określeniem komórki organizacyjnej wykonującej bezpośrednio tę działalność,
e) schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej przedstawiający powiązania między komórkami organizacyjnymi i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne;
2) imię, nazwisko i dane kontaktowe:
a) kierownika jednostki organizacyjnej,
b) kierowników komórek organizacyjnych prowadzących bezpośrednio działalność związaną z narażeniem,
c) osoby odpowiedzialnej za wewnętrzny nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne,
d) inspektora ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej oraz numer, typ i datę obowiązywania jego uprawnień;
3) dane kontaktowe:
a) całodobowej służby awaryjnej, o której mowa w art. 86h ust. 2 pkt 1 ustawy,
b) organów i służb, które mogą być zaangażowane w likwidację zagrożenia i usuwanie skutków zdarzenia radiacyjnego;
4) plan jednostki organizacyjnej zawierający:
a) rozmieszczenie źródeł zagrożenia,
b) drogi ewakuacji i miejsca zbiórki,
c) miejsca:
- dekontaminacji osób,
- przechowywania sprzętu do likwidacji skutków zdarzenia radiacyjnego;
5) wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86d ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka oraz mapy zagrożeń;
6) zadania osób i podmiotów biorących udział w likwidacji zagrożenia i usuwaniu skutków zdarzenia radiacyjnego, z potencjalnym uwzględnieniem podmiotów zewnętrznych, przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa;
7) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego;
8) datę, od której zakładowy plan postępowania awaryjnego obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji;
9) inne niż wymienione w pkt 1-8 informacje specyficzne dla danej jednostki organizacyjnej.
3. Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje:
1) sposób:
a) monitorowania i identyfikacji zagrożeń,
b) organizacji całodobowej służby awaryjnej;
2) tryb:
a) uruchamiania oraz koordynacji sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego,
b) raportowania i dokumentowania;
3) kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych;
4) poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy;
5) inne niż wymienione w pkt 1-4 przedsięwzięcia specyficzne dla danej jednostki organizacyjnej.
4. Załącznikami funkcjonalnymi planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są:
1) procedury:
a) postępowania dla zidentyfikowanych sytuacji awaryjnych wraz z instrukcjami opisującymi sposób realizacji działań mających na celu likwidację zagrożenia i usunięcie skutków zdarzenia radiacyjnego,
b) informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego,
c) zapewnienia pomocy medycznej osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego;
2) opis:
a) organizacji łączności na potrzeby realizacji zakładowego planu postępowania awaryjnego, w tym raportowania i trybu wymiany informacji,
b) systemu monitoringu sytuacji radiacyjnej, w przypadku zdarzenia radiacyjnego, na terenie i poza terenem jednostki organizacyjnej zgodnie z programem monitoringu radiacyjnego środowiska,
c) działań mających na celu ochronę ludności i pracowników jednostki przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;
3) mapy i plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie jednostki organizacyjnej oraz stref planowania awaryjnego;
4) mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy;
5) założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;
6) wykaz:
a) narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym do prognozowania rozwoju sytuacji,
b) aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie postępowania awaryjnego,
c) dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego;
7) plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;
8) treść informacji wyprzedzającej dla ludności na wypadek zdarzenia radiacyjnego.
5. Zakładowy plan postępowania awaryjnego dla jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifikowaną do III lub IV kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, zawiera:
1) dane podstawowe jednostki organizacyjnej:
a) nazwę, siedzibę, adres i numer telefonu,
b) numer faksu lub adres e-mail,
c) rodzaj wykonywanej działalności związanej z narażeniem wraz z kwalifikacją do kategorii zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy,
d) numer zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem wraz z określeniem komórki organizacyjnej prowadzącej bezpośrednio tę działalność,
e) schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej przedstawiający powiązania między komórkami i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne - z wyjątkiem działalności wykonywanej jednoosobowo i osobiście;
2) imię, nazwisko i dane kontaktowe:
a) kierownika jednostki organizacyjnej,
b) osoby odpowiedzialnej za wewnętrzny nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne,
c) inspektora ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej oraz numer, typ i datę obowiązywania jego uprawnień;
3) zakres obowiązków członków ekipy awaryjnej oraz ich dane kontaktowe;
4) dane kontaktowe organów i służb, które mogą być zaangażowane w likwidację zagrożenia i usuwanie skutków zdarzenia radiacyjnego;
5) wykaz sprzętu awaryjnego;
6) plan jednostki organizacyjnej zawierający:
a) rozmieszczenie źródeł promieniowania jonizującego,
b) drogi ewakuacji i miejsca zbiórki,
c) miejsca:
- dekontaminacji osób - w przypadku jednostek organizacyjnych wykonujących działalność, która może skutkować powstaniem skażeń promieniotwórczych,
- przechowywania sprzętu awaryjnego;
7) listę mogących potencjalnie wystąpić sytuacji awaryjnych oraz procedur postępowania awaryjnego;
8) procedury postępowania dla zidentyfikowanych na liście, o której mowa w pkt 7, sytuacji awaryjnych wraz z załączonymi do nich instrukcjami opisującymi sposób realizacji działań mających na celu likwidację zagrożenia i usunięcie skutków zdarzenia;
9) wskazanie kryteriów będących podstawą do uruchomienia planu postępowania awaryjnego;
10) opis działań mających na celu ochronę ludności i pracowników jednostki organizacyjnej przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;
11) poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy;
12) założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego, w tym wyznaczenia poziomów odniesienia dla sytuacji narażenia istniejącego - w przypadku jednostek wykonujących działalność, która może skutkować powstaniem skażeń promieniotwórczych;
13) plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;
14) datę, od której zakładowy plan postępowania awaryjnego obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.
§ 3.[Wojewódzki plan postępowania awaryjnego] 1. Wojewódzki plan postępowania awaryjnego zawiera:
1) plan główny;
2) zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego;
3) załączniki funkcjonalne do planu głównego.
2. Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1) nazwę województwa;
2) dane kontaktowe Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego:
a) numer telefonu i adres,
b) numer faksu lub adres e-mail;
3) kategorie zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, do których są zakwalifikowane działalności wykonywane na terenie województwa lub oddziaływające na ten teren;
4) charakterystykę terenów, na których wyznaczono strefy planowania awaryjnego, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, w tym granice tych stref, wykaz miejscowości wraz z liczbą ludności, opis zagospodarowania terenu oraz wykaz infrastruktury mającej znaczenie z punktu widzenia prowadzenia działań interwencyjnych, w szczególności infrastruktury komunikacyjnej i ujęć wody pitnej, a także opis warunków meteorologicznych;
5) schemat blokowy obrazujący powiązania i zależności wewnętrzne między komórkami organizacyjnymi i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne w urzędzie wojewódzkim oraz ich relacje z zewnętrznymi podmiotami właściwymi w tym zakresie;
6) imię, nazwisko oraz dane kontaktowe:
a) wojewody,
b) osoby odpowiedzialnej za nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne;
7) dane kontaktowe do organów i służb zaangażowanych w realizację planu;
8) wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie publiczne, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86e ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka i mapy zagrożeń;
9) zadania podmiotów uczestniczących w reagowaniu na zdarzenia radiacyjne przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa;
10) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego;
11) datę, od której plan obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.
3. Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje:
1) wskazanie sposobu monitorowania i identyfikacji zagrożeń;
2) tryb:
a) uruchamiania oraz koordynacji sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego,
b) raportowania i dokumentowania;
3) kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych;
4) organizację współpracy z podmiotami ratownictwa, pomocy medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej;
5) poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy.
4. Załącznikami funkcjonalnymi do planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są:
1) procedury i instrukcje postępowania dla zidentyfikowanych sytuacji awaryjnych oraz realizacji zadań z zakresu reagowania na zdarzenie radiacyjne, w tym wprowadzania działań interwencyjnych, w szczególności na terenie stref planowania awaryjnego oraz w sytuacji konieczności rozszerzenia działań interwencyjnych poza obszar tych stref;
2) procedura wydawania preparatów ze stabilnym jodem;
3) opis:
a) organizacji:
- łączności na potrzeby realizacji wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego,
- systemu ostrzegania i alarmowania, w tym sposobów powiadamiania ludności o zagrożeniu,
- ratownictwa, pomocy medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej,
b) działań mających na celu ochronę ludności przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;
4) mapy i plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie stref planowania awaryjnego;
5) procedura informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego;
6) mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy, na terenie województwa, z zaznaczeniem miejsc tymczasowego pobytu dla osób ewakuowanych ze stref planowania awaryjnego, miejsc dekontaminacji, dróg ewakuacyjnych, szpitali, istotnych obiektów, w których przebywają większe grupy ludzi, w szczególności szkół, przedszkoli, domów opieki, hoteli, zakładów karnych;
7) założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;
8) wykaz:
a) narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym prognozowania rozwoju sytuacji,
b) jednostek ochrony zdrowia przygotowanych do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego, w szczególności jednostek ochrony zdrowia, o których mowa w art. 86q ust. 1 ustawy,
c) aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie,
d) dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego;
9) plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;
10) treść informacji wyprzedzającej dla ludności na wypadek zdarzenia radiacyjnego;
11) zakładowe plany postępowania awaryjnego jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie województwa działalność zaliczoną do I i II kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy.
§ 4.[Krajowy plan postępowania awaryjnego] 1. Krajowy plan postępowania awaryjnego zawiera:
1) plan główny;
2) zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego;
3) załączniki funkcjonalne do planu głównego.
2. Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1) dane podstawowe:
a) kategorie zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, do których są zakwalifikowane działalności wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oddziaływające na to terytorium, w szczególności zakwalifikowane do kategorii V zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, dla których potencjalne sytuacje awaryjne mogą powodować zagrożenie o zasięgu krajowym,
b) wykaz i dane kontaktowe organów i służb właściwych w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne na poziomie krajowym, z uwzględnieniem osób zajmujących w tych organach i służbach stanowiska właściwe w tym zakresie;
2) dane kontaktowe:
a) ministra właściwego do spraw wewnętrznych i komórki organizacyjnej w urzędzie go obsługującym odpowiedzialnej za realizację zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne na poziomie krajowym,
b) organów i służb zaangażowanych w realizację planu;
3) wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie publiczne o zasięgu krajowym, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86f ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka i mapy zagrożeń;
4) zadania podmiotów uczestniczących w reagowaniu na zdarzenia radiacyjne przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa;
5) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego;
6) datę obowiązywania oraz częstotliwość aktualizacji krajowego planu postępowania awaryjnego, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.
3. Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje:
1) sposób:
a) monitorowania i identyfikacji zagrożeń,
b) współpracy z krajami sąsiadującymi oraz organizacjami międzynarodowymi;
2) tryb:
a) uruchamiania i koordynacji niezbędnych sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego,
b) raportowania i dokumentowania;
3) kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych;
4) poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy.
4. Załącznikami funkcjonalnymi do planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są:
1) procedury i instrukcje realizacji zadań z zakresu reagowania na zdarzenie radiacyjne, w tym wprowadzenia działań interwencyjnych;
2) procedura:
a) wydawania tabletek ze stabilnym jodem,
b) informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego;
3) opis:
a) organizacji:
- łączności na potrzeby realizacji krajowego planu postępowania awaryjnego,
- systemu ostrzegania i alarmowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym sposobów powiadamiania ludności o zagrożeniu,
b) działań mających na celu ochronę ludności przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;
4) plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie stref planowania awaryjnego;
5) mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy;
6) założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;
7) wykaz:
a) narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym prognozowania rozwoju sytuacji radiacyjnej,
b) jednostek ochrony zdrowia przygotowanych do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego, w szczególności jednostek ochrony zdrowia, o których mowa w art. 86q ust. 1 ustawy,
c) aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie,
d) dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego;
8) plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;
9) zakładowe i wojewódzkie plany postępowania awaryjnego właściwe dla jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifikowaną do kategorii I zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy, prowadzących działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 5.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.2)
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
1) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiającą podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylającą dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz. Urz. UE L 13 z 17.01.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2016, str. 69, Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 128 oraz Dz. Urz. UE L 324 z 13.12.2019, str. 80) oraz dyrektywę Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r. ustanawiającą wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych (Dz. Urz. UE L 172 z 02.07.2009, str. 18, Dz. Urz. UE L 260 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 219 z 25.07.2014, str. 42).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych (Dz. U. poz. 169 oraz z 2007 r. poz. 912), które utraciło moc z dniem 23 września 2019 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz ustawy o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. poz. 1593 oraz z 2020 r. poz. 284).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00