ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 maja 2021 r.
w sprawie zakresu analizy zagrożeń wynikających z działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące oraz formy przedstawiania wniosków z analizy zagrożeń1)
Na podstawie art. 86g ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 623 i 784) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa:
1) zakres analizy zagrożeń, o której mowa w art. 86d ust. 2, art. 86e ust. 2 i art. 86f ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej "ustawą", dokonywanej odpowiednio przez kierownika jednostki organizacyjnej, wojewodę albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2) formę, w jakiej kierownik jednostki organizacyjnej oraz wojewoda przedstawiają wnioski z analizy zagrożeń.
§ 2.[Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez kierownika jednostki organizacyjnej] Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 86d ust. 2 ustawy, obejmuje:
1) dla działalności zakwalifikowanych do III kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy:
a) ocenę maksymalnych potencjalnych skutków zdarzenia radiacyjnego w oparciu o rodzaj i zakres działalności związanej z narażeniem,
b) w przypadku jednostek organizacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem polegającą na wytwarzaniu, przetwarzaniu lub stosowaniu materiałów jądrowych, materiałów promieniotwórczych, źródeł promieniotwórczych, produkowaniu lub stosowaniu urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze - ocenę maksymalnych potencjalnych skutków zdarzenia radiacyjnego w oparciu o kategoryzację źródeł promieniotwórczych z uwzględnieniem całkowitej aktywności źródeł otwartych i zamkniętych, z którymi wykonywana jest działalność,
c) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń radiacyjnych oraz możliwości przeciwdziałania ich wystąpieniu i ograniczania ich skutków, w szczególności zdarzeń polegających na:
- niekontrolowanym narażeniu pracowników lub osób postronnych,
- wystąpieniu skażeń promieniotwórczych w miejscach nieprzystosowanych do występowania takich skażeń,
- utracie kontroli nad źródłem promieniowania jonizującego,
d) ocenę potencjalnego wpływu niekorzystnych zdarzeń o charakterze nieradiacyjnym na możliwość wystąpienia zdarzeń radiacyjnych i usuwania ich skutków;
2) dla działalności zakwalifikowanych do IV kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy:
a) zakres analizy jak dla kategorii III oraz
b) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń radiacyjnych związanych z działalnością poza siedzibą jednostki organizacyjnej oraz możliwości przeciwdziałania ich wystąpieniu i ograniczania ich skutków;
3) dla działalności zakwalifikowanych do II kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy:
a) zakres analizy jak dla kategorii III, z wyłączeniem pkt 1 lit. b, oraz
b) w przypadku działalności polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego - analizy bezpieczeństwa spełniające wymogi wynikające z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 36d ust. 3 ustawy;
4) dla działalności zakwalifikowanych do I kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy zakres analizy jak dla kategorii II, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla ludności i środowiska poza terenem jednostki organizacyjnej.
§ 3.[Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez wojewodę] Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez wojewodę dla terenu województwa, o której mowa w art. 86e ust. 2 ustawy, obejmuje:
1) wnioski z analizy zagrożeń dokonanej przez kierowników jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie województwa działalność zakwalifikowaną do I, II, III lub IV kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy;
2) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia i maksymalnych potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzeń radiacyjnych mogących być skutkiem wykonywanych na terenie województwa działalności zakwalifikowanych do I, II i IV kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy;
3) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia i maksymalnych potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzeń radiacyjnych mogących wynikać z:
a) wykonywanych w sąsiednich województwach działalności zakwalifikowanych do I kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy,
b) działalności zakwalifikowanych do V kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy
- które mogą wymagać podjęcia pilnych działań w celu ochrony ludności na terenie województwa;
4) ocenę potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzenia radiacyjnego spowodowanego przez nieznanego sprawcę, w tym skutkom wykrycia porzuconej substancji promieniotwórczej lub źródła niekontrolowanego.
§ 4.[Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych] Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o której mowa w art. 86f ust. 2 ustawy, obejmuje:
1) wnioski z analizy zagrożeń dokonanej przez właściwych wojewodów dla terenów województw;
2) wnioski z analizy zagrożeń dokonanej przez kierowników jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifikowaną do I kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy;
3) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia i maksymalnych potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzeń radiacyjnych mogących wynikać z działalności zakwalifikowanych do V kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, które mogą wymagać podjęcia pilnych działań w celu ochrony ludności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 5.[Wnioski z analizy zagrożeń] Wnioski z analizy zagrożeń przedstawia się w formie:
1) matrycy ryzyka w funkcji prawdopodobieństwa i skutków;
2) map topograficznych, wektorowych lub rastrowych, przedstawiających zasięg geograficzny zagrożeń, jakie mogą wystąpić poza terenem jednostki organizacyjnej, z przypisanym prawdopodobieństwem wystąpienia i oceną skutków dla ludzi, mienia i środowiska;
3) tabel opisujących parametry zagrożeń oraz ich prognozowane skutki;
4) opisu, jeżeli charakter zagrożenia uniemożliwia przedstawienie wniosków z analizy zagrożeń w sposób określony w pkt 1-3.
§ 6.[Przepis przejściowy] Dla działalności zakwalifikowanych do II kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, polegających na eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego, wykonywanych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 86d ust. 2 ustawy, obejmuje:
1) zakres analizy jak dla kategorii III, z wyłączeniem § 2 pkt 1 lit. b;
2) analizy bezpieczeństwa sporządzone na potrzeby odpowiednio eksploatacyjnego raportu bezpieczeństwa albo raportu bezpieczeństwa dla etapu likwidacji obiektu jądrowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 6 pkt 2 ustawy.
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki
1) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiającą podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylającą dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz. Urz. UE L 13 z 17.01.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2016, str. 69, Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 128 oraz Dz. Urz. UE L 324 z 13.12.2019, str. 80).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00