ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 11 lutego 2015 r.
w sprawie rodzajów ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie
Na podstawie art. 18a ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa:
1) zakres poszczególnych rodzajów ryzyka mających wpływ na sposób klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym;
2) czynniki uwzględniane przy ocenie ryzyka.
§ 2.[Ryzyko budowy] Ryzyko budowy obejmuje zdarzenia powodujące zmianę kosztów lub terminów wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących, w szczególności związane:
1) z opóźnieniem w zakończeniu robót budowlanych;
2) z wystąpieniem niezgodności z warunkami dotyczącymi ustalonych standardów wykonania robót budowlanych;
3) ze wzrostem kosztów;
4) z warunkami geologicznymi, geotechnicznymi i hydrologicznymi;
5) z odkryciami archeologicznymi;
6) z warunkami meteorologicznymi;
7) z prowadzeniem sporów;
8) z wypadkami;
9) z protestami organizacji społecznych lub strajkami;
10) z brakiem zasobów ludzkich i materialnych;
11) ze zmianą stanu środowiska naturalnego;
12) z wystąpieniem wad fizycznych lub prawnych zmniejszających wartość lub użyteczność środka trwałego;
13) z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia;
14) z odbiorem technicznym środka trwałego;
15) z wystąpieniem wad w dokumentacji projektowej;
16) z podwykonawcami;
17) z niemożliwością uzyskania lub przedłużania lub opóźnieniami w wydawaniu pozwoleń, zezwoleń, decyzji, koncesji, licencji lub certyfikatów;
18) ze zmianą celów politycznych;
19) z wystąpieniem zewnętrznych zdarzeń nadzwyczajnych, niemożliwych do przewidzenia i zapobieżenia im;
20) z brakiem środków finansowych ze strony partnerów.
§ 3.[Ryzyko dostępności] Ryzyko dostępności obejmuje zdarzenia skutkujące niższą ilością lub gorszą jakością świadczonych w ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym usług w porównaniu z wielkościami i wymaganiami uzgodnionymi w tej umowie, w szczególności związane:
1) z niemożliwością dostarczenia zakontraktowanej ilości usług;
2) z niemożliwością dostarczenia usług o określonej jakości i określonych standardach;
3) z brakiem zgodności z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz Polskimi Normami;
4) ze wzrostem kosztów;
5) ze zmianami technologicznymi;
6) z brakiem zasobów ludzkich i materialnych;
7) z niewłaściwym utrzymaniem lub zarządzaniem;
8) ze zniszczeniem środków trwałych lub ich wyposażenia;
9) ze zmianami w zakresie własności elementów składników środka trwałego;
10) z podwykonawcami;
11) z warunkami meteorologicznymi;
12) z protestami organizacji społecznych lub strajkami;
13) z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia.
§ 4.[Ryzyko popytu] Ryzyko popytu obejmuje zmienność popytu na określone usługi w szczególności związaną:
1) ze zmianami cyklu koniunkturalnego;
2) ze zmianami demograficznymi;
3) ze zmianami cen;
4) z wystąpieniem konkurencji;
5) ze zmianami technologii;
6) z inflacją;
7) ze zmianami stóp procentowych;
8) ze zmianami kursu walut;
9) z warunkami meteorologicznymi;
10) z protestami organizacji społecznych lub strajkami;
11) z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia.
§ 5.[Ocena ryzyka budowy] Przy ocenie ryzyka budowy uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1) wysokość finansowego udziału podmiotu publicznego w kosztach inwestycyjnych na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;
2) charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;
3) sposób ujęcia nowego środka trwałego w księgach rachunkowych;
4) ustanowienie obciążeń na nieruchomościach gruntowych podmiotu publicznego, a także na wytworzonym nowym środku trwałym.
§ 6.[Ocena ryzyka dostępności] Przy ocenie ryzyka dostępności uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1) oznaczenie w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym wskaźników dotyczących standardów ilościowych lub jakościowych świadczonych usług przez partnera prywatnego, od których uzależnione jest jego wynagrodzenie;
2) charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;
3) charakter i wysokość kar umownych z tytułu nieprzestrzegania przez partnera prywatnego standardów ilościowych lub jakościowych świadczonych usług na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;
4) wpływ partnera prywatnego na brak dostępności środka trwałego.
§ 7.[Ocena ryzyka popytu] Przy ocenie ryzyka popytu uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1) charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;
2) wpływ podmiotu publicznego, lub innych podmiotów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji mających wpływ na realizację przedsięwzięcia, na zmianę popytu.
§ 8.[Pozostałe czynniki wpływające na ocenę ryzyka] Przy ocenie ryzyka budowy, ryzyka dostępności i ryzyka popytu uwzględnia się również czynniki takie jak:
1) wysokość zaciągniętych przez podmiot publiczny zobowiązań finansowych zapewniających pokrycie kosztów inwestycyjnych poniesionych przez partnera prywatnego na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;
2) wysokość udzielonych przez podmiot publiczny gwarancji spłaty zadłużenia zaciągniętego przez partnera prywatnego w celu realizacji przedsięwzięcia lub gwarancji zwrotu z zainwestowanego przez niego kapitału;
3) zasady końcowej alokacji środka trwałego i jego wartość na zakończenie okresu obowiązywania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym dotyczące:
a) stopnia, w jakim podmiot publiczny ma możliwość nabycia środka trwałego,
b) ceny nabycia środka trwałego przez podmiot publiczny;
4) zasady przedterminowego rozwiązania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
5) zasady dotyczące zmian charakteru umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz przyczyny tych zmian, w szczególności jeżeli zmiany te zmieniają podział ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Gospodarki: wz. J. Pietrewicz
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. poz. 1252).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 232, poz. 1378, z 2012 r. poz. 1342 oraz z 2014 r. poz. 1146.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00