ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 29 września 2011 r.
w sprawie przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę
Na podstawie art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 1092) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę, zwanego dalej „audytem”.
§ 2. 1. Audyt przeprowadza audytor, którym może być:
1) osoba spełniająca warunki określone w art. 286 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.2));
2) osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, zatrudniająca przy przeprowadzaniu audytu osoby, o których mowa w pkt 1.
2. Audytorem nie może być:
1) podmiot zależny od audytowanego podmiotu;
2) podmiot dokonujący badania sprawozdania finansowego audytowanego podmiotu w okresie 3 lat poprzedzających audyt.
3. Audytowany podmiot dokonuje wyboru audytora, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, i ponosi koszty przeprowadzenia audytu.
§ 3. Kierownik audytowanego podmiotu, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz tajemnic ustawowo chronionych, zapewnia warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia audytu, w szczególności udostępnia obiekty, urządzenia i dokumentację oraz umożliwia bezzwłoczne udzielanie informacji i wyjaśnień przez pracowników audytowanego podmiotu.
§ 4. Audytor ma prawo wglądu do ksiąg rachunkowych i dokumentów stanowiących podstawę dokonywanych w nich zapisów oraz związanych z przeprowadzanym audytem informacji i danych, w tym zawartych na informatycznych nośnikach danych, do sporządzania ich kopii oraz wykonywania z nich wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz tajemnic ustawowo chronionych.
§ 5. Pracownicy audytowanego podmiotu, na żądanie audytora, udzielają informacji i wyjaśnień oraz potwierdzają „za zgodność z oryginałem” kopie dokumentów i sporządzają z nich wyciągi, zestawienia oraz wydruki, w zakresie niezbędnym do realizacji celu audytu i zgodnie z przedstawioną przez audytora metodologią doboru próby dokumentów podlegających badaniu.
§ 6. Celem przeprowadzenia audytu projektu, w którym całkowita wartość dofinansowania przekracza 2 mln zł, zwanego dalej „audytem projektu”, jest wydanie przez audytora opinii na temat:
1) wiarygodności danych liczbowych i opisowych zawartych w dokumentach związanych z realizowanym projektem;
2) realizacji wydatków i uzyskania założonych efektów związanych z audytowanym projektem, zgodnie z wymaganiami zawartymi we wniosku, decyzji lub umowie;
3) poprawności dokumentowania i ujęcia operacji gospodarczych w wyodrębnionej dla danego projektu ewidencji księgowej.
§ 7. Celem przeprowadzenia audytu jednostki naukowej, która otrzymuje środki finansowe na działalność statutową, zwanego dalej „audytem jednostki”, lub audytu Narodowego Centrum Nauki albo Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zwanego dalej „audytem centrum”, jest wydanie przez audytora opinii na temat:
1) wiarygodności danych liczbowych i opisowych zawartych w dokumentach związanych z prowadzoną działalnością;
2) poprawności dokumentowania i ewidencyjnego wyodrębnienia operacji gospodarczych oraz opracowania sprawozdań;
3) adekwatności i skuteczności systemu zarządzania i kontroli audytowanego podmiotu w obszarze działalności objętym audytem;
4) prawidłowości rozliczania otrzymywanych dotacji.
§ 8.Audyt projektu obejmuje sprawdzenie:
1) osiągnięcia celu projektu oraz zgodności realizacji projektu z umową;
2) poprawności księgowania wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu, ich zasadności, sposobu udokumentowania i wyodrębnienia w ewidencji księgowej;
3) płatności wydatków związanych z projektem;
4) wiarygodności i terminowości sprawozdań z realizacji projektu;
5) terminowości rozliczania otrzymanych środków finansowych na realizację projektu;
6) sposobu monitorowania realizacji celów projektu;
7) sposobu przechowywania i zabezpieczania dokumentacji dotyczącej projektu;
8) przestrzegania przepisów o rachunkowości, zamówieniach publicznych i finansach publicznych, w tym w zakresie przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
9) funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej w odniesieniu do realizacji projektu;
10) realizacji wniosków i zaleceń z wcześniejszych kontroli i audytów.
§ 9. Audyt projektu rozpoczyna się nie później niż przed zrealizowaniem 80% planowanych wydatków związanych z projektem i kończy się przed złożeniem końcowego sprawozdania z realizacji projektu.
§ 10. 1. Audyt jednostki obejmuje sprawdzenie działalności tej jednostki w jednym roku z okresu 3 lat poprzedzających rok przeprowadzenia audytu, wybranym przez audytora na podstawie przeprowadzonej przez niego analizy ryzyka audytowanej jednostki.
2. Audyt jednostki obejmuje sprawdzenie:
1) podstaw prawnych jej działalności;
2) poprawności polityki rachunkowości;
3) realizacji planu rzeczowo-finansowego oraz budżetu;
4) rzetelności danych zawartych we wnioskach o przyznanie środków finansowych na działalność statutową;
5) sposobu dokumentowania i zatwierdzania wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych;
6) przestrzegania przepisów o rachunkowości, zamówieniach publicznych i finansach publicznych, w tym przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
7) poprawności ewidencji księgowej;
8) wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych ze środków finansowych na działalność statutową;
9) celowości i zasadności wydatków sfinansowanych ze środków finansowych na działalność statutową;
10) funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
11) realizacji wniosków i zaleceń z wcześniejszych kontroli i audytów.
§ 11. 1. Audyt centrum obejmuje sprawdzenie jego działalności w jednym roku z okresu 3 lat poprzedzających rok przeprowadzenia audytu, wybranym przez audytora na podstawie przeprowadzonej przez niego analizy ryzyka audytowanego centrum.
2. Audyt centrum obejmuje sprawdzenie:
1) podstaw prawnych jego działalności;
2) poprawności polityki rachunkowości;
3) realizacji rocznego planu finansowego;
4) wniosków o dotacje składanych do ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej „ministrem”;
5) sposobu dokumentowania i zatwierdzania wyników działalności;
6) przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych i rachunkowości, w tym przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
7) poprawności ewidencji księgowej;
8) wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych z dotacji otrzymywanych od ministra;
9) celowości i zasadności wydatków sfinansowanych z dotacji otrzymywanych od ministra;
10) funkcjonowania systemu kontroli zarządczej;
11) realizacji wniosków i zaleceń z wcześniejszych kontroli i audytów.
§ 12. W przypadku gdy przeprowadzenie audytu wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji, audytor może powołać, na swój koszt, rzeczoznawcę.
§ 13. 1. Na podstawie zebranych dowodów audytor sporządza pisemne sprawozdanie z audytu, zwane dalej „sprawozdaniem”.
2. Audytor jest obowiązany zachować poufność i nie naruszać tajemnic audytowanych podmiotów w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
§ 14. 1. Sprawozdanie zawiera:
1) datę sporządzenia;
2) nazwę i adres audytowanego podmiotu;
3) nazwę i numer projektu - w przypadku audytu projektu;
4) oświadczenie audytora o niezależności od audytowanego podmiotu;
5) imiona, nazwiska i określenie uprawnień audytorów;
6) cele audytu;
7) podmiotowy i przedmiotowy zakres audytu;
8) termin, w którym przeprowadzono audyt;
9) zwięzły opis działań audytowanego podmiotu w obszarze objętym audytem;
10) zwięzłą ocenę sytuacji ekonomicznej audytowanego podmiotu - nie dotyczy audytu projektu;
11) informację o wynikach badania sprawozdania finansowego audytowanego podmiotu, w przypadku gdy obowiązek jego badania wynikał z innych przepisów - nie dotyczy audytu projektu;
12) ocenę adekwatności i skuteczności systemu zarządzania i kontroli w obszarze działalności audytowanego podmiotu objętym audytem;
13) informację o metodzie doboru i wielkości próby do badania;
14) zaprezentowanie wyników badania, w których stwierdzono nieprawidłowości;
15) określenie kwoty uzyskanych, rozliczonych i przechodzących na kolejny rok środków dotacji statutowej;
16) określenie kwoty nierozliczonych środków dotacji statutowej podlegających zwrotowi;
17) określenie nieprawidłowości w działalności audytowanego podmiotu oraz analizę ich przyczyn i skutków;
18) zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w działalności audytowanego podmiotu;
19) podpisy audytorów, a w przypadku gdy audytorem jest osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej - nazwę jednostki.
2. Do sprawozdania audytor dołącza opinię, o której mowa w § 6 lub 7.
§ 15. 1. Sprawozdanie przekazuje się audytowanemu podmiotowi w terminie 7 dni od dnia zakończenia audytu.
2. Audytor przechowuje dokumentację audytu przez okres 5 lat od końca roku, w którym audyt został przeprowadzony.
§ 16. Audytowany podmiot przekazuje ministrowi jeden egzemplarz sprawozdania oraz ewentualne stanowisko do ustaleń zawartych w sprawozdaniu, w terminie 21 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
§ 17. Audytor jest obowiązany do udzielania wyjaśnień w zakresie objętym audytem ministrowi oraz upoważnionym przez niego osobom.
§ 18. Audyty rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przeprowadza się na podstawie przepisów dotychczasowych.
§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 2 października 2011 r.3)
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: B. Kudrycka
|
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 marca 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 63, poz. 324).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 185, poz. 1092 i Nr 201, poz. 1183.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 września 2007 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 170, poz. 1197), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 i Nr 155, poz. 1036).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00