ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej.
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116, Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1403 i Nr 154, poz. 1800) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Okresowa ocena urzędnika służby cywilnej, zwana dalej „oceną”, jest sporządzana na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego.
2. Wykaz kryteriów obowiązkowych i kryteriów do wyboru stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Bezpośredni przełożony, zwany dalej „oceniającym”, wybiera z wykazu nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez urzędnika służby cywilnej.
4. Oceniający wybiera kryteria oceny, po uprzednim omówieniu z urzędnikiem służby cywilnej, zwanym dalej „ocenianym”, sposobu realizacji obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.
§ 2.1. Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
2. Wybrane kryteria i informację o terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający wpisuje do arkusza okresowej oceny urzędnika służby cywilnej, zwanego dalej „arkuszem”, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 2, oceniający niezwłocznie przekazuje arkusz dyrektorowi generalnemu urzędu w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów oceny.
4. Oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.
§ 3.Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, oceniający dokonuje nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia mianowania urzędnika służby cywilnej, a w razie przeprowadzania kolejnej oceny - nie później niż w ciągu 30 dni od sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny.
§ 4.1. Oceniający może w każdym czasie z własnej inicjatywy zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.
2. Oceniający wyznacza nowy termin sporządzenia oceny na piśmie w razie usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny.
3. Sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż ustalony zgodnie z § 2 ust. 1 w razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.
4. Oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
§ 5.W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym urzędnik podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.
§ 6.Oceniający, nie wcześniej niż na 7 dni przed sporządzeniem oceny na piśmie, przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia z nim wykonywanie przez ocenianego jego obowiązków w okresie, w którym podlegał ocenie, trudności napotykane przez niego w trakcie realizacji zadań, spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny, a także kierunki dalszego rozwoju i potrzeby szkoleniowe ocenianego.
§ 7.1. Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1) wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie,
2) określeniu poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego (bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający),
3) przyznaniu oceny pozytywnej, w razie bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego, albo przyznaniu oceny negatywnej,
4) wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego, na podstawie przeprowadzonej oceny i z uwzględnieniem jego przyszłych zadań.
2. W razie przyznania oceny pozytywnej oceniający może zamieścić w wyznaczonym miejscu arkusza umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego.
§ 8.Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia sprzeciwu do dyrektora generalnego urzędu w ciągu 7 dni od doręczenia oceny.
§ 9.Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie arkusz włącza się do akt osobowych ocenianego.
§ 10.Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, dla urzędników służby cywilnej mianowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia dokonuje się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od tego dnia.
§ 11.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: L. Miller
Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 6 maja 2002 r. (poz. 633)
Załącznik nr 1
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
KRYTERIA OBOWIĄZKOWE
Kryterium | Opis kryterium |
1. Rzetelność | Wnikliwe rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. |
2. Terminowość | Dbałość o przestrzeganie terminów określonych przepisami, dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki. |
3. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów | Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
4. Planowanie i organizowanie pracy | Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych. |
5. Postawa etyczna | Wykonywanie obowiązków w uczciwy sposób, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodne z etyką zawodową. |
KRYTERIA DO WYBORU
Kryterium | Opis kryterium |
1. Wiedza specjalistyczna | Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. |
2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych | Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych. |
3. Znajomość języka obcego | Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: |
- czytanie i rozumienie dokumentów, | |
- pisanie dokumentów, | |
- rozumienie innych, | |
- mówienie w języku obcym. | |
4. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji; | Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę. |
5. Komunikacja werbalna | Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie, przez: |
| - wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, |
| - dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, |
| - udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, |
| - wyrażanie poglądów w sposób przekonywający, |
| - posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy. |
6. Komunikacja pisemna | Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez: |
| - stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, |
| - przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, |
| - dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, |
| - budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie. |
7. Komunikatywność | Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez: |
| - okazywanie poszanowania drugiej stronie, |
| - próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji, |
| - okazanie zainteresowania jej opiniami, |
| - umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. |
8. Pozytywne podejście do obywatela | Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez: |
- zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, | |
| - okazywanie szacunku, |
| - tworzenie przyjaznej atmosfery, |
| - umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji, |
| - służenie pomocą. |
9. Umiejętność pracy w zespole | Realizacja zadań w zespole, przez: |
- pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby, | |
- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, | |
- współpracę a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, | |
- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, | |
- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania. | |
10. Umiejętność negocjowania | Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki: - dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, |
| - przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, |
| - przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, |
| - rozpoznawaniu najlepszych propozycji, |
| - stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, |
| - ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, |
| - tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. |
11. Zarządzanie informacją/dzielenie się informacjami | Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez: |
- przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, | |
| - uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. |
12. Zarządzanie zasobami | Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych i/lub innych, przez: |
| - określanie i pozyskiwanie zasobów, |
| - alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów, |
| - kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. |
13. Zarządzanie personelem | Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez: |
| - zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, |
| - komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, |
| - rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, |
| - określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych, |
| - traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, |
| - ocenę osiągnięć pracowników, |
| - wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, |
| - dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, |
| - inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu, |
| - stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. |
14. Zarządzanie jakością realizowanych zadań | Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez: |
| - tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, |
| - sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, |
| - modyfikowanie planów w razie konieczności, |
| - ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników, |
| - wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków. |
15. Zarządzanie wprowadzaniem zmian | Wprowadzanie zmian w urzędzie przez: |
- podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian, | |
| - uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian, |
| - określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, |
| - wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, |
| - podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian, |
| - skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, |
| - przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany, |
| - wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu. |
16. Zorientowanie na rezultaty pracy | Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez: |
- ustalanie priorytetów działania, | |
| - identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie, |
| - określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań, |
| - przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań, |
| - zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań. |
17. Podejmowanie decyzji | Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez: |
| - rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn, |
| - podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji, |
| - rozważanie zarówno krótko-, jak i długoterminowych skutków podejmowanych decyzji, |
| - podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach, |
| - podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. |
18. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych | Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez: |
- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, | |
| - szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, |
| - dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, |
| - wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, |
| - informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys, |
| - wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, |
| - skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. |
19. Samodzielność | Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. |
20. Inicjatywa | - umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich, |
| - inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie, |
| - mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania |
21. Kreatywność | Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez: |
| - rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, |
| - wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, |
| - otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, |
| - inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, |
| - badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, |
| - zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. |
22. Myślenie strategiczne | Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez: |
| - ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, |
| - zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami, |
| - identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania, |
| - przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu, |
| - przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji, |
| - planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód, |
| - ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania, |
| - tworzenie strategii lub kierunków działania zwiększających skuteczność, |
| - analizowanie okoliczności i zagrożeń. |
23. Umiejętności analityczne | Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.: |
| - rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych, |
| - dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów, |
| - interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, |
| - stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, |
| - prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, |
| - stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania. |
Załącznik nr 2
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00