Zamówienia publiczne - korzystanie z doświadczeń innych wykonawców
W praktyce zamówień publicznych coraz częstsze są sytuacje, w których oferenci starający się o realizację zamówienia powołują się na potencjał i zasoby innych podmiotów. Przepisy umożliwiające taką konstrukcję spełniania warunków udziału w postępowaniu są nieprecyzyjne - wywołując wątpliwości co do tego, w jakim zakresie i na jakie zasoby innych podmiotów mogą powoływać się kandydaci na wykonawców oraz jaki status w realizacji zamówienia posiada wówczas ów "inny podmiot".
Stan prawny na 10 stycznia 2012 r.
Podstawy prawne
Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi - zwana potocznie "klasyczną" - pozwala wykonawcy ubiegającemu się o zamówienie polegać na zdolnościach innych podmiotów - niezależnie od charakteru prawnego łączącego go z nimi powiązań. W celu dostosowania ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.) do ww. Dyrektywy, nowelizacja z 5 listopada 2009 r. wprowadziła w przepisach p.z.p. znaczącą zmianę w sposobie wykazywania spełniania warunków przez wykonawcę. O ile przed nowelizacją nie było możliwe poleganie na potencjale innych podmiotów (które nie były wykonawcą samodzielnie występującym w postępowaniu lub wykonawcą występującym wspólnie - konsorcjum), o tyle w nowym stanie prawnym, w przypadku niektórych warunków udziału w postępowaniu, możliwość taka istnieje.