Decyzja o utrzymaniu prawa do zasiłku pielęgnacyjnego w czasie epidemii koronawirusa
Obowiązująca od 18 kwietnia 2020 r. nowelizacja tarczy antykryzysowej umożliwia cięcie etatów i obniżki wynagrodzeń w kancelarii premiera, ministerstwach, urzędach wojewódzkich i urzędach podporządkowanych premierowi i poszczególnym ministrom . W takich przypadkach nie będą miały zastosowania przepisy o zwolnieniach grupowych. Zwolnienia nie obejmą jednak m.in. dyrektorów generalnych urzędów, kierowników
Pracownicy samorządowi mogą być przenoszeni czasowo do pracy w jednostkach pomocy społecznej. Osoby zatrudnione w administracji rządowej na etatach mogą mieć natomiast czasowo gorsze warunki zatrudnienia lub w ogóle stracić pracę. To rozwiązania zawarte w tzw. tarczy antykryzysowej 2.0, której większość przepisów zaczęła obowiązywać 18 kwietnia 2020 r.
Od 18 kwietnia 2020 r. znowelizowana ustawa o COVID-19 umożliwia zastosowanie mechanizmu ograniczenia kosztów osobowych funkcjonowania administracji rządowej.
Ustawa o COVID-19 dała radom gminy możliwość przedłużenia niektórym grupom przedsiębiorców terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do 30 września 2020 r.
Ustawa nowelizująca z 16 kwietnia 2020 r. przyznała prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego funkcjonariuszom, którzy zostali zwolnieni od pełnienia służby z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad:
Ustawa o COVID-19 dała radom gminy możliwość wprowadzenia, w drodze uchwały, za część 2020 r. zwolnienia od podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Znany jest już ostateczny kształt tarczy 3.0, czyli ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Na ostatnim posiedzeniu Sejm rozpatrzył zgłoszone do niej poprawki Senatu, uwzględniając jedynie ich niewielką część.