Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 29 grudnia 1998 r., sygn. I SA 1780/98

      Przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741/ wprowadzające właściwość organów samorządu terytorialnego w sprawach o podział nieruchomości weszły w życie z dniem 1 stycznia 1998 r. i dotyczą właściwości organów samorządowych do orzekania w sprawach podziału nieruchomości w postępowaniu zwykłym, będącym w toku /art. 233 ustawy/ lub wszczętym po 1 stycznia

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 1 grudnia 1998 r. sygn. III CKN 22/98

      Przy odsprzedaży nieruchomości nabytej od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w trybie art. 42 ustawy z 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, Skarbowi Państwa nie przysługuje ustawowe prawo pierwokupu z art. 29 ust. 4 tej ustawy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 25 listopada 1998 r., sygn. I SA 2213/97

      Przed wniesieniem skargi na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej, wydanej na podstawie art. 157 par. 3 Kpa strona winna skorzystać ze środka prawnego przewidzianego w art. 127 par. 3 Kpa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 13 listopada 1998 r., sygn. II SA 1489-1490/98

      Organy sołectwa nie mogą uczestniczyć w postępowaniu koncesyjnym prowadzonym na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze /Dz.U. nr 27 poz. 96 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 16 października 1998 r. sygn. III CKN 644/97

      Skarb Państwa nie mógł przekształcić w posiadanie władztwa nad objętą w zarząd nieruchomością opuszczoną (art. 1 dekretu z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich Dz.U. Nr 13, poz. 87) przed upływem terminu dziesięciu lat oznaczonego w art. 34 ust. 1 lit. a dekretu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 20 sierpnia 1998 r., sygn. II SA/Ka 1058/98

      Artykuł 71 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741/ daje właściwemu organowi uprawnienie do ustalenia, innego niż ustawowy, terminu zapłaty opłaty rocznej. Realizacja tego uprawnienia może nastąpić przez złożenie odpowiedniego oświadczenia woli, a nie w trybie postępowania administracyjnego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 6 sierpnia 1998 r., sygn. I SA 621-623/98

      Właściwy do rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji wydanych w pierwszej instancji przez kierownika urzędu rejonowego przed dniem 1 stycznia 1998 r. w sprawie zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości jest - z mocy art. 157 par. 1 w związku z art. 17 pkt 2 Kpa - właściwy wojewoda.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 22 czerwca 1998 r., sygn. II SA/Ka 921/98

      Zgodnie z art. 124 ust. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741/ jeżeli założenie lub przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacyjnej, a także nadziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń uniemożliwia właścicielowi

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 7 maja 1998 r., sygn. IV SA 200/97

      Skoro wybudowanie wspólnej instalacji kanalizacyjnej wewnętrznej nastąpiło na podstawie porozumienia wnioskodawcy i właścicieli działek sąsiednich, to powstały spór związany z likwidacją tej instalacji podlega rozpoznaniu na podstawie przepisów Prawa cywilnego. Przepisy tego prawa byłyby podstawą rozstrzygnięcia powstałego sporu również wówczas, gdyby zgody wnioskodawcy nie było. W każdym z tych przypadków

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 6 maja 1998 r., sygn. SA/Bk 171/98

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 9 kwietnia 1998 r., sygn. I SAB 40/98

      Według art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741/ trwały zarząd jest prawną formą władania nieruchomością jedynie przez państwową lub komunalną jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej. Oznacza to, że ta forma władania nie odnosi się do osób fizycznych, które posiadaną nieruchomość mogą uzyskać w użytkowanie wieczyste w drodze

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 26 marca 1998 r., sygn. I CKN 586/97

      Sama zabudowa gruntu, i to nawet gdyby przesądzała o istnieniu roszczenia z art. 231 § 1 kc, nie uzasadnia jeszcze zwolnienia od przeprowadzenia przetargu na podstawie art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz.U. 1985 r. Nr 22, poz. 99 ze zm.) w sytuacji, w której grunt był przedmiotem sprzedaży, a nie umowy przeniesienia za wynagrodzeniem

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 10 marca 1998 r., sygn. II SA/Łd 1012/97

      Wybór osoby do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego z mieszkaniowego zasobu gminy nie jest aktem lub czynnością z zakresu administracji publicznej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 2 lutego 1998 r., sygn. IV SA 272/97

      Odszkodowanie za przejęte nieruchomości musi się nierozłącznie wiązać z aktem wywłaszczenia, mającym swoje podstawy w przepisach obowiązującego prawa. Jeśli brak jest w danym stosunku prawnym zgodnego z przepisami prawa aktu wywłaszczenia, trudno mówić o przesłankach pozytywnych do orzeczenia odszkodowania. Obowiązek organu administracji państwowej do orzeczenia odszkodowania, musi wynikać z prawa

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 19 stycznia 1998 r., sygn. I CKN 423/97

      1. Możliwość stwierdzenia granicy na podstawie decyzji organu administracji wyłącza dopuszczalność jej ustalenia w sprawie o rozgraniczenie według ostatniego spokojnego stanu posiadania. 2. Decyzja administracyjna o rozgraniczeniu traci moc wiążącą w części objętej żądaniem przekazania sprawy sądowi, natomiast w części nie objętej tym żądaniem staje się ostateczna. Przedmiotem osądu w takiej sytuacji

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00