
Skoro zatem, jak słusznie stwierdził Sąd I instancji w zaskarżonym wyroku pozwany wydawca dziennika FAKT - AXEL SPRINGER
Sp. z o.o. nie posiadał pozycji dominującej w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, zbędne jest badanie
zasadności zarzutu apelacyjnego dotyczącego naruszenia przepisu art. 8 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 2 pkt 5 powołanej ustawy. Odnosząc
się jednak do twierdzenia apelującego o stosowaniu przez pozwanego tzw. „drapieżnictwa cenowego” wskazać należy, iż brak
w działaniach wydawcy FAKTU istotnych cech tej strategii. Pozwany nie był obecny na rynku jako dominant, a dopiero na ten rynek
wchodził, nie doszło do nieracjonalnego obniżenia cen przez istniejącego dominanta w celu ograniczenia popytu na produkty i usługi
konkurenta i możliwość ponownego przywrócenia wysokiego poziomu cen po wyeliminowaniu lub zdyscyplinowaniu konkurenta,
a także planowanego wejścia na rynek nowego konkurenta czy zintensyfikowania konkurencji ze strony jednego z uczestników rynku.
Nie wynika z ustalonych faktów również to, że pozwany wyłącznie zakładał poświęcenie zysków dla możliwości utrzymania siły
rynkowej, a nie chodziło mu o zbudowanie odpowiedniej bazy odbiorców, przyzwyczajenie ich do produktu, osiągnięcie niezbędnej
skali działalności na rynku, która umożliwia pokrycie poniesionych kosztów, niezależnie od racjonalnych konkurencyjnych zachowań
rywali. Z okoliczności sprawy nie wynika także, aby celem wydawcy dziennika FAKT było ograniczenie konkurencji na rynku tabloidów,
skoro to on wchodził na zmonopolizowany rynek i dopiero jego wejście spowodowało zaistnienie faktycznej konkurencji.

W oparciu o dowód z opinii biegłego sądowego, a także kierując się dostępną wiedzą za przekonywujące należy uznać twierdzenie,
że rynek prasowy wymaga ustalenia ceny wchodzącego tytułu na poziomie nie pokrywającym kosztów. Cena egzemplarzowa kalkulowana
jest tak, aby zapewnić nowemu produktowi miejsce na rynku oraz długookresową zyskowność. Zjawisko wprowadzenia ceny poniżej
kosztów jest zatem w branży wydawniczej zjawiskiem normalnym i powszechnie stosowanym. Na podstawie opinii biegłego
ekonomisty przeprowadzonej między innymi z wykorzystaniem poufnych danych przedsiębiorstwa AXEL SPRINGER Sp. z o.o.
Sąd Okręgowy ustalił, że także w tym przypadku cena egzemplarzowa w dacie wejścia tytułu na rynek nie pokrywała kosztów wydania,
gdyż w takim wypadku musiałaby wynosić 9,60 zł. Nawet poddając w wątpliwość prawidłowość obliczeń biegłego, do czego apelujący
nie miał żadnych podstaw, faktycznie przyjęta cena 1 zł była znacznie niższa od tej, jaka pokrywałaby koszty wydania tytułu w tym czasie
ponoszone przez wydawcę. Jednak w perspektywie długoterminowej cena ta okazała się prawidłowo skalkulowana, gdyż
po roku pokryła koszty wydania gazety, a zysk operacyjny pozwalał na zwrot strat poniesionych w trybie inwestycji w związku
z przygotowaniem i wydaniem tytułu w początkowym okresie jego istnienia (vide opinia biegłego). Wprowadzenie zatem produktu
prasowego o niskiej cenie przy jej jednoczesnym kalkulowaniu z uwzględnieniem zysku ze sprzedaży egzemplarzowej i powierzchni
reklamowej nie jest przejawem drapieżnictwa cenowego i praktyką zakazaną w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 5 ustawy o ochronie
konkurencji i konsumentów. Trzeba podkreślić bowiem, że celem ustawy i prawa antymonopolowego nie jest ochrona konkurentów
w procesie rywalizacji rynkowej, ale ochrona możliwości konkurowania, co w niniejszym stanie faktycznym zaistniało na rynku polskich
tabloidów z chwilą wejścia na ten rynek (całkowicie zmonopolizowany) wydawcy FAKTU.

Bezzasadnesą takżezawartewapelacji zarzutynaruszeniaprawaprocesowego, tj. art. 233Kpc,286Kpc,227Kpc.oraz328§2Kpc.
Sąd Okręgowy, jak wyżej wskazano, posiadał kompetencje do samodzielnego określenia rynku właściwego w oparciu o definicję

zawartą w art. 4 pkt 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, podzielając w tym zresztą względzie poglądy prezentowane
ostatecznie przez same strony i wykorzystania opinii biegłego jedynie w zakresie jego wiadomości specjalnych w dziedzinie ekonomi,
marketingu, medioznawstwa dla określenia relacji ceny gazety FAKT do kosztów jej wydania, sił działających na rynkach prasowych,
w tym potencjału ekonomicznego obu konkurujących podmiotów. Opinia biegłego nie może być z tego powodu pozbawiona waloru
przydatności dla rozstrzygnięcia sprawy. Sąd pierwszej instancji dokonał swobodnej oceny dowodów zebranych w postępowaniu
administracyjnym i przeprowadzonych przed tym Sądem i nie uchybił zasadom logicznego rozumowania i doświadczenia życiowego.
Z kolei niezadowolenie z treści opinii biegłego - dowodu przeprowadzonego zresztą na wniosek apelującego zgłoszony przed Sądem
Okręgowym, nie może prowadzić skutecznie do odmówienia wiarygodności jej wszystkim wnioskom oraz kompetencji samemu
biegłemu i mnożenia takich samych dowodów na te same okoliczności aż do osiągnięcia zadowalającego z punktu widzenia strony
rezultatu.

Sąd Okręgowy zasadnie oddalił wnioski dowodowe dotyczące przesłuchania świadków i stron jako nieprzydatne dla stwierdzenia
takich okoliczności, jak stan konkurencji na rynku czy prawidłowość kalkulacji ceny gazety FAKT oraz wpływ wejścia na rynek dziennika
FAKT, gdyż wskazane osoby były związane z powodem, zaś prawidłowe i obiektywne ustalenie tych okoliczności wymagało
przeprowadzenia dowodu z opinii biegłego sądowego specjalisty w dziedzinie ekonomii i marketingu, który to dowód został
przeprowadzony. Sąd I instancji w uzasadnieniu wyroku odniósł się do wszystkich zarzutów odwołania oraz dowodów
przeprowadzonych w postępowaniu sądowym, z żadnego natomiast przepisu prawa procesowego nie wynika obowiązek Sądu do
ustosunkowania się nie tylko do istotnych, ale do wszystkich argumentów podnoszonych przez strony przy prezentacji swojego
stanowiska. Mając powyższe na uwadze i w oparciu o powołane wyżej przepisy prawa materialnego i procesowego wyrok
Sądu I instancji ocenić należy jako odpowiadający obowiązującemu prawu.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 98 Kpc i §14 ust. 3 pkt 3, §12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa
kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu (Dz. U. z 2002 r. Nr 163, poz. 1349).

Uznając zwymienionychwzględówbezzasadnośćapelacji i napodstawieart. 385KpcSądApelacyjnyorzekł, jakwsentencji wyroku.

17
Wykaz wyroków Sądu Apelacyjnego w Warszawie

doręczonych w miesiącach: styczeń, luty, marzec 2009 r.

1. Wyrok z dnia 8.10.2008 r. (Sygn. akt VI ACa 656/08) w sprawie z odwołania Tesco Polska Sp. z o.o. w Krakowie przeciwko
Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

2. Wyrok z dnia 5.11.2008 r. (Sygn. akt VI ACa 526/08) w sprawie z odwołania HSBC Banku Polska S.A. w Warszawie przeciwko
Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

3. Wyrok z dnia 7.11.2008 r. (Sygn. akt VI ACa 319/08) w sprawie z odwołania Zrzeszenia Transportu Prywatnego w Zielonej Górze
przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

4. Wyrok z dnia 20.11.2008 r. (Sygn. akt VI ACa 1161/07) w sprawie z Sped-Pro S.A. w Warszawie przeciwko Prezesowi Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

5. Wyrok z dnia 20.11.2008 r. (Sygn. akt VI ACa 1577/07) w sprawie z odwołania PKP Cargo S.A. w Warszawie przeciwko Prezesowi
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

77 DZIENNIK URZĘDOWY NR 2



6. Wyrok z dnia 20.11.2008 r. (Sygn. akt VI ACa 413/08) w sprawie z odwołania Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów
i Kanalizacji S.A. w Tychach przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

7. Wyrok z dnia 20.11.2008 r. (Sygn. akt VI ACa 704/08) w sprawie z odwołania Media Express Sp. z o.o. w Warszawie przeciwko
Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (publ. - poz. 16 w niniejszym numerze Dziennika).

8. Wyrok z dnia 28.11.2008 r. (Sygn. akt VI ACa 531/08) w sprawie z odwołania Zrzeszenia Transportu Prywatnego w Poznaniu
przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

9. Wyrok z dnia 5.12.2008 r. (Sygn. akt VI ACa 530/08) w sprawie z odwołania Narodowego Funduszu Zdrowia przeciwko Prezesowi
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

10. Wyrok z dnia 27.01.2009 r. (Sygn. akt VI ACa 1084/08) w sprawie z odwołania Małopolska Telewizja Kablowa „STAR-TV” Sp. z o.o.
w Tarnowie przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

78DZIENNIK URZĘDOWY NR 2




