Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 4 stycznia 2024 r., sygn. I SA/Po 735/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Asesor sądowy WSA Michał Ilski Protokolant: st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi P. P. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lipca 2023 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej kwotę [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W dniu 30 sierpnia 2023 r. P. P. wniosła skargę na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 lipca 2023 r. nr [...] wydaną w przedmiocie podatku od towarów i usług.

Przedstawiając stan faktyczny we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i jego uzupełnieniu, skarżąca wskazała, że prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z o.o. w zakresie usług psychoterapii, zakwalifikowanych do pozostałej działalności w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowanej ([...]). Podklasa ta obejmuje m.in. działalność w zakresie zdrowia psychicznego świadczoną przez psychoterapeutów. Jedną z form działalności edukacyjnej wnioskodawcy jest organizacja i prowadzenie szkoleń oraz kursów psychoterapii. Obejmują one psychoterapię własną, indywidualne szkolenie psychologiczne studenta opierające się na psychoterapii indywidualnej i grupowej, poddawanie się procesowi psychologicznemu polegającemu na pracy osobistej ze swoimi zaburzeniami w obszarze psychiki, emocji i współtworzenia relacji. Nauka zawodu odbywa się poprzez zmianę swoich mechanizmów obronnych, problemów psychicznych. Całe szkolenie jest zatem formą doświadczania osobistych procesów psychologicznych, leczenie ich, osiągnięcie takiej zmiany zdrowia psychicznego, aby praca z pacjentami była możliwa. Usługa ta jest prowadzona przez osoby posiadające wykształcenie psychoterapeutyczne. Wnioskodawca nadmienił, że mimo braku regulacji prawnej dotyczącej zawodu psychoterapeuty, zawód ten istnieje na rynku pracy. Świadczone przez spółkę ww. usługi psychoterapeutyczne prowadzone w ramach działalności gospodarczej są szkoleniami zawodowymi i polegają na promocji zdrowia psychicznego oraz jego profilaktyki, a także pomocy psychologicznej. Ukończenie kursu organizowanego i prowadzonego przez wnioskodawcę potwierdzone zostaje zaświadczeniem poświadczającym odbycie szkolenia. Natomiast dokumenty wydane przez spółkę nie stanowią uprawnień do wykonywania takiego zawodu, są natomiast potwierdzeniem nabytych umiejętności, uzyskania i poszerzenia wiedzy. Każdy przyszły psychoterapeuta w szkoleniu jest bezpośrednim odbiorcą usług psychologicznych, usług psychoterapeutycznych w formie indywidualnej lub grupowej, które to są świadczone na ich rzecz przez psychoterapeutów posiadających wykształcenie psychoterapeutyczne. Zatem, w trakcie specyficznego szkolenia nauka świadczona jest w sposób psychoterapeutyczny, psychologiczny. Szkolenia są prowadzone w interesie publicznym, gdyż pozwolą na poszerzenie wiedzy oraz zdobycie nowych umiejętności przez osoby zajmujące się opieką psychoterapeutyczną, dzięki czemu pacjenci takich osób będą mieli zapewnioną lepszą i bardziej profesjonalną opiekę. Dzięki szkoleniom prowadzonym przez wnioskodawcę usługi psychoterapeutyczne będą dostępne dla szerszego grona osób. Szkolenia nie są finansowane ze środków publicznych. Kursy psychoterapii w całości opłacane są przez uczestników. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada także akredytacji w rozumieniu tychże przepisów, nie jest również podmiotem wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.; dalej: "u.p.t.u."). Jako podmiot świadczący kursy psychoterapii wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.; dalej: "P.o.") w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej P. A. N., instytutu badawczego lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Usługi kursu z psychoterapii stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u., prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Kwestia ta została odrębnie uregulowana, m.in. na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Dz. U. z 2019 r. poz. 1285; dalej: "rozporządzenie MZ"). Powyższe przepisy reglamentują realizację świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych. Świadczenia te mogą być udzielane wyłącznie przez osoby kwalifikowane, spełniające wymagania określone tym rozporządzeniem. Przedmiotowe szkolenia uregulowane są ponadto następującymi aktami prawnymi: ustawą z dnia 24 lutego 2017 r. o uzyskiwaniu tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2023 r. poz. 506), rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 czerwca 2017 r. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2023 r. poz. 1771), rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 5 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. 2016 r. poz. 1372). Poza wskazanym zakresem zarówno dyrektywa 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2006.347.1; dalej: "dyrektywa 112"), jak i rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L 77/1 ze zm. zwanego dalej rozporządzeniem Rady (UE) Nr 282/2011), nie przewidują przy zastosowaniu omawianego zwolnienia ograniczeń o charakterze przedmiotowym, które pozwalałyby państwom członkowskim na uzależnianie jego zastosowania w prawie krajowym od spełnienia konkretnych form i zasad szkoleń, w tym dotyczących m.in. czasu ich trwania, czy też ilości godzin szkolenia. Wnioskodawca zauważył, że w myśl art. 133 dyrektywy 112, państwa członkowskie mogą uzależnić przyznanie podmiotom innym niż podmioty prawa publicznego zwolnienia m.in. przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i, od spełnienia, w szczególnych przypadkach, jednego lub kilku warunków, co jest od wielu lat powszechnie i konsekwentnie prezentowane w orzecznictwie sądów administracyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00