Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 13 grudnia 2023 r., sygn. I SAB/Sz 30/23
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anna Sokołowska Sędziowie Sędzia WSA Marzena Kowalewska, Sędzia WSA Bolesław Stachura (spr.) po rozpoznaniu w Wydziale I w trybie uproszczonym w dniu 13 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi P. P. na bezczynność Prokuratora w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
P. P. (dalej: "wnioskodawca", "skarżący") wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na bezczynność Prokuratora R. (dalej: "organ zobowiązany") w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.
W dniu 26 września 2023 r. skarżący złożył za pośrednictwem poczty elektronicznej wniosek do organu zobowiązanego o udzielenie mu informacji publicznej w postaci przekazania mu wymienionego wykazu dokumentów znajdujących się w aktach prawomocnie zakończonych postępowań o sygnaturach: 1 Ds. [...], 2 Ds. [...] oraz 2 Ds. [...] nadzorowanych przez Prokuraturę R.
W uzasadnieniu wniosku skarżący wskazał, że wyrokami II SAB/Op 5/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu potwierdził, że wykaz dokumentów zgromadzonych w aktach postępowania przygotowawczego stanowi informację publiczną. Natomiast wyrokami WSA w Warszawie z 19 maja 2008 r. (II SA/Wa 2171/07), WSA w Gdańsku z 16 grudnia 2015 r. (sygn. II SAB/Gd 176/15) oraz WSA w Bydgoszczy z 2 marca 2016 r. (II SAB/Bd 97/15) ugruntowany został pogląd, że prawomocnie zakończone postępowania przygotowawcze stanowi źródło informacji publicznych, niezależnie od tego "z jakich przyczyn postępowanie przygotowawcze zostało przez Prokuraturę prawomocnie zakończone". Skarżący wskazał, aby informację przesłać na jego adres email [...]
Pismem z dnia 3 października 2023 r. organ drogą mailową powiadomił skarżącego o braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z jego wnioskiem. Organ wyjaśnił, że przyczyną braku możliwości udostępnienia żądanych informacji - dokumentów, jest okoliczność, iż na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022 r., poz. 902 ze zm., zw. dalej: "u.d.i.p.") w sprawie wniosku skarżącego, nie mają zastosowania przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, interpretowanymi także w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, z dnia 20 listopada 2020 r. sygn. akt IOSK 298/20 "żądanie udzielenia informacji na podstawie akt sprawy, czy doręczenie kserokopii zawartych w aktach dokumentów, podlegają bowiem załatwieniu w trybie przepisów Kodeksu postępowania karnego". W tej sytuacji jedyną możliwością udostępnienia wnioskowanych informacji są przepisy k.p.k., regulujące dostęp do akt postępowań karnych. Stosownie do treści art. 156 § 5 k.p.k., akta postępowania przygotowawczego mogą być w wyjątkowych wypadkach udostępnione innym osobom niż strony postępowania w trybie uregulowanym w tym przepisie. Kodeks postępowania karnego w art. 156 § 5 określa zasady, tryb i formę udostępniania informacji stronom i innym osobom z akt toczącego się i zakończonego postępowania przygotowawczego. Przepis ten określa zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi w sposób odmienny od wskazanych w u.d.i.p.