Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Ol 739/23

Planowanie przestrzenne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk asesor WSA Grzegorz Klimek Protokolant sekretarz sądowy Małgorzata Gaida po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi H.S.-W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 17 marca 2023 r. Wójt Gminy (dalej: "Wójt"), po rozpoznaniu wniosku [...] spółki z o.o. (dalej: "inwestor"), ustalił warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie elektrowni fotowoltaicznej [...] o mocy do 120 MW z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą: magazynami energii, stacjami transformatorowymi, panelami, inwerterami, okablowaniem, drogami wewnętrznymi, ogrodzeniem i placami manewrowymi, na częściach działek o numerach: [...].

W uzasadnieniu decyzji Wójt wskazał m.in., że zgodnie z art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.; dalej: "u.p.z.p."), projekt decyzji został uzgodniony ze Starostą Powiatu Giżyckiego, Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie i Regionalnym Dyrektorem Lasów Państwowych jako organami właściwymi w sprawach ochrony gruntów rolnych, melioracji wodnych i ochrony gruntów leśnych oraz z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, gdyż inwestycja położona jest w Obszarze Chronionego Krajobrazu. Ponadto, stosownie do art. 53 ust. 3 u.p.z.p. przeanalizowano warunki i zasady zagospodarowania terenu i jego zabudowy wynikające ze stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym planuje się realizację inwestycji, oraz z przepisów odrębnych.

W złożonym odwołaniu H.S. (dalej: "skarżąca") zarzuciła, że ww. decyzja narusza:

- art. 61 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 u.p.z.p. z uwagi na brak podstaw do uznania, że inwestycja stanowi instalację odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 z późn. zm.; dalej": "u.o.z.e."), gdyż planowana inwestycja – z uwagi na jej moc i zarobkowy charakter – powinna być uznana za obiekt o funkcji przemysłowej, a także przez przyjęcie, że istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego, gdyż w aktach sprawy nie ma informacji o możliwości przyłączenia tej inwestycji do sieci ani informacji o sposobie rozwiązania gospodarki ściekowej (kanalizacji deszczowej);

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00