Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 grudnia 2023 r., sygn. III SA/Kr 1221/23

Samorząd terytorialny

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący S WSA Ewa Michna (spr.) Sędziowie WSA Jakub Makuch ASR WSA Marta Kisielowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym przy udziale Prokuratora Prokuratury Rejonowej Kraków-Śródmieście Wschód T. W. w dniu 13 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę nr CIX/2963/23 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 kwietnia 2023 r. w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczącej przyspieszenia procesu wymiany opraw sodowych na ledowe stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Rada Miasta Krakowa, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 z późn.zm) - dalej: "u.s.g." podjęła w dniu 26 kwietnia 2023 r. uchwałę nr CIX/2963/23 w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczącej przyśpieszenia procesu wymiany opraw sodowych na ledowe.

Skargę na powyższą uchwałę wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie Wojewoda Małopolski, domagając się uchylenia tej uchwały w całości.

W ocenie organu nadzoru zaskarżona uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem przepisów prawa, wykraczała bowiem poza zakres upoważnienia ustawowego ujętego w art. 18 ust. 2 pkt 2 u.s.g., a także w stopniu istotnym naruszała inne przepisy u.s.g., w tym art. 30 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, 3 i 4, art. 31 tej ustawy. Powyższe stanowiło dodatkowo o naruszeniu zasady legalizmu nakazującej działania na podstawie i w granicach prawa (art. 7 Konstytucji RP).

Wojewoda Małopolski podał, że zgodnie ze stanowiskiem Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa zajętym w piśmie z dnia 5 czerwca 2023 r., w toku postępowania nadzorczego, stanowienie o kierunkach działania wójta, burmistrza, prezydenta oznaczało generalnie władcze (wiążące dla nich) określenie celów i zadań działalności prezydenta, a także zasad, sposobów i środków ich realizacji. Mogło ono przybierać formy aktów tzw. kierownictwa wewnętrznego (wytycznych) albo udzielania prezydentowi zaleceń i wskazówek w konkretnych sprawach. Jednocześnie przyjmuje się, że uchwała rady o kierunkach działania nie może ograniczać samodzielności organu wykonawczego w realizacji przyznanej mu ustawowo kompetencji, w tym przez przepisy prawa materialnego, zwłaszcza poprzez formułowanie poleceń czy nakazów konkretnego sposobu załatwienia danej sprawy. Jednakże, przy sporządzaniu koncepcji uchwał kierunkowych należy uwzględniać przepisy statutowe regulujące wymogi formalne takiego projektu. W myśl § 30 ust. 1 pkt 3 Statutu Miasta Krakowa, projekt uchwały powinien zawierać merytoryczną regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały. W ocenie składającego wyjaśnienia, również uchwały kierunkowe winny być sformułowane w sposób umożliwiający ich nie tylko prawną, ale również faktyczną realizację, zgodnie z intencją oraz zamiarem projektodawcy. Podkreślono również znaczenie § 2 uchwały dla jej sposobu interpretacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00