Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 29 grudnia 2023 r., sygn. III SA/Kr 1413/23

Odrzucenie skargi

Kraków, 29 grudnia 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: sędzia WSA Jakub Makuch po rozpoznaniu w dniu 29 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym skargi J. T. na zarządzenie nr 751/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 22 marca 2023 r. w przedmiocie ogłoszenia konkursu ofert na świadczenie usług przewozu osób za pomocą pojazdów wolnobieżnych z napędem elektrycznym – postanawia – odrzucić skargę.

Uzasadnienie

Pismem z 25 lipca 2023 r. J. T. (dalej: skarżący) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na zarządzenie nr 751/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 22 marca 2023 r. w przedmiocie ogłoszenia konkursu ofert na świadczenie usług przewozu osób za pomocą pojazdów wolnobieżnych z napędem elektrycznym na obszarze Parku Kulturowego Stare Miasto w Krakowie. Jako podstawę skargi skarżący wskazał art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. Skarżący podniósł, że przedmiotowe zarządzenie narusza istotnie jego prawa i uprawnienia dysponowania pojazdem stanowiącym jego własność. Skarżący zaakcentował, że wskutek postanowień przedmiotowego zarządzenia, które wyklucza możliwość wykonywania prawa własności, polegającego na dowolnym dysponowaniu rzeczą przez właściciela, poprzez brak możliwości używania rzeczy na obszarze dróg publicznych ze względu na wiek pojazdu, co do których z mocy ustawy przysługuje dostęp wszystkim bez względu na wiek pojazdu, zabroniono mu wykonywania pełnego prawa własności. Tym samym – w ocenie skarżącego – istotnie ogranicza to jego uprawnienia oraz implikuje brak możliwości czerpania pożytków z rzeczy naruszając przysługujące mu prawo rzeczowe.

Jak podał skarżący, ustawa o drogach publicznych nie ogranicza prawa dysponowania własnością oraz nie ogranicza uprawnień do czerpania pożytków z rzeczy, jak i dostępu do dróg publicznych na podstawie wieku pojazdu, zaś wykonywanie prawa własności poprzez dysponowanie własnym pojazdem w celu czerpania pożytków nie stoi w sprzeczności ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa oraz z zasadami współżycia społecznego. Czerpanie pożytków z przedmiotowego pojazdu ze względu na charakter świadczonych usług może być dokonywane jedynie na obszarze objętym Parkiem Kulturowym Stare Miasto, albowiem skoro usługa dotyczy wycieczek pojazdem elektrycznym trasą, w której skład wchodzą obiekty zabytkowe Starego Miasta, to realizacja usługi nie może zostać dokonana poza przedmiotowym obszarem. Tym samym brak dostępu do dróg publicznych zlokalizowanych na tym obszarze poprzez postanowienia przedmiotowego zarządzenia nosi cechy zakazu nie zaś ograniczenia, co stoi w sprzeczności bezpośrednio z zasadami zawartymi w art. 22 oraz art. 31 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Nie jest to podyktowane troską o należyty wizerunek Miasta, gdyż sam dzień produkcji pojazdu nie stanowi żadnych kryteriów wizerunkowych jakie podlegałyby ochronie. Przedmiotowy pojazd wizualnie jak i technicznie nie różni się od pojazdów o późniejszym dniu produkcji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00