Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 grudnia 2023 r., sygn. II SAB/Ke 111/23

Dostęp do informacji publicznej

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek, Sędzia WSA Krzysztof Armański (spr.), po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 20 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi Fundacji A w [...] na bezczynność Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. zobowiązuje Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach do rozpatrzenia pkt 2-5 i 7-8 wniosku Fundacji A z siedzibą w [...] z dnia 28 lipca 2023 roku o udostępnienie informacji publicznej, a także pkt 6 tego wniosku – w zakresie dotyczącym tytułów naukowych, specjalizacji, imion i nazwisk lekarzy zatrudnionych przez Wojewódzki Szpital Zespolony w Kielcach, mających ze względu na posiadane kwalifikacje możliwość wykonywania świadczenia określonego w art. 4a ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży – w terminie 14 dni od dnia otrzymania odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami; II. stwierdza, że bezczynność Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach, o jakiej mowa w pkt I wyroku, nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; III. odrzuca skargę w zakresie pkt 1 wniosku, o którym mowa w pkt I wyroku; IV. oddala skargę w pozostałej części; V. zasądza od Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach na rzecz Fundacji A z siedzibą w [...] kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Skargą z 26 października 2023 r., skierowaną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, Fundacja [...] z siedzibą w [...] (zwana dalej "Fundacją") zakwestionowała bezczynność Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach w sprawie rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej, podnosząc zarzuty naruszenia art. 4 ust. 1 w zw. z art. 1 ust. 1, art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902), zwanej dalej "u.d.i.p.". W uzasadnieniu wskazano, że w odpowiedzi z 29 września 2023 na złożony wniosek z 28 lipca 2023 r. organ stwierdził, że nie może udzielić informacji publicznej (poza pkt 4 wniosku) z uwagi na fakt, iż nie stanowią one informacji publicznej. Stanowisko takie, zdaniem Fundacji, jest niedopuszczalne, zaś z uwagi na fakt, iż organ nie wydał merytorycznej decyzji w tym przedmiocie, wnioskodawca może jedynie składać skargę na bezczynność organu, podnosząc argumentację zawierającą przeciwne stwierdzenie niż wywiedzione przez organ, mianowicie że żądane informacje stanowią informacje publiczne, zaś ich nieudzielenie stanowi o bezczynności organu. W tym zakresie wskazano, że organ w żaden sposób nie uzasadnił swojego stanowiska, co utrudnia merytoryczną kontrolę "pisma" z 29 września 2023 r. Tymczasem, jak wynika z orzecznictwa sądowoadministracyjnego, nie można odmówić udostępnienia informacji publicznej w sposób wskazany we wniosku jeżeli organ dysponuje środkami technicznymi umożliwiającymi jej udostępnienie w żądanej formie i w żądany sposób. Jakkolwiek przepisy ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przewidują szczególny tryb (i ograniczenia) w udostępnianiu dokumentacji medycznej, to Fundacja nie wnosiła o udostępnienie jakiejkolwiek dokumentacji medycznej. W Komentarzu do ustawy o dostępie do informacji publicznej z 2023 r. (pod redakcją A. Piskorz-Ryń i M. Sakowskiej-Baryły) wskazano przykłady tajemnic chronionych ustawowo i potwierdza to stwierdzenie, że ww. ustawa o prawach pacjenta [...] reguluje jedynie tajemnicę dokumentacji medycznej i tym samym powoływanie się przez organ na tą ustawę i ochronę informacji na jej podstawie jest niezasadne. Szczegółowa analiza złożonego wniosku o udostępnienie informacji publicznej w sposób jasny wskazuje, że nie dotyczy on informacji podlegających tajemnicy lekarskiej. Podzielając wykładnię dokonaną przez organ doszłoby do tego, że żaden szpital w Polsce nie udzielałby informacji publicznej – co jest sprzeczne z orzecznictwem sądowym i wypracowaną praktyką. Stanowisko takie potwierdził m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 17 kwietnia 2018 r. w sprawie II SAB/Kr 38/18, stwierdzając że informacje statystyczne odnoszące się do przedmiotu działalności podmiotu leczniczego i trybu wykonywania przez niego zadań w ramach prowadzonej działalności, z uwzględnieniem poszczególnych rodzajów świadczeń i zabiegów przeprowadzanych w podmiocie leczniczym, mają walor informacji publicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00